Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For ansatte
  • Arbeidsforhold
  • HMS
  • Bedriftshelsetjenesten
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Bedriftshelsetjenesten

×
  • Lover og forskrifter for HMS
  • HMS-politikk
  • HMS-retningslinjer
  • Bedriftshelsetjenesten
MENY

Bedriftshelsetjenesten (BHT)

Bedriftshelsetjenesten (BHT)

NTNUs bedriftshelsetjeneste (BHT) bistår ansatte, ledere, arbeidsmiljøutvalg og verneombud i arbeidsmiljøspørsmål, for å skape sunne og trygge arbeidsforhold. Alle ansatte ved NTNU kan kontakte bedriftshelsetjenesten, og personalet har taushetsplikt.

Arbeidsgiver skal sørge for at bedriftshelsetjenesten bistår ved behov.

Dette kan bedriftshelsetjenesten bistå med

Dette kan bedriftshelsetjenesten bistå med

Samarbeidsplaner 

Bedriftshelsetjenesten, utarbeider samarbeidsplaner med fakultet, Vitenskapsmuseet og enheter i Fellesadministrasjonen. Samarbeidsplanene beskriver aktiviteter som skal gjennomføres innenfor en avtalt tidsperiode, og gir oversikt over tiltak som bedriftshelsetjenesten og Seksjon for HMS og Beredskap skal bistå med (eks. risikovurdering, kartlegginger, målrettede helseundersøkelser, sykefraværsoppfølging mv).  Samarbeidsplanen revideres fortløpende når det avdekkes behov for endret/ytterligere bistand. Oppfølging på individnivå skjer fortløpende etter behov.   

Oppfølging av avvik 

Bedriftshelsetjenesten følger med på avviksmeldinger fra alle enheter og tilbyr bistand ved behov. 

Deltagelse i arbeidsmiljøutvalget (AMU) 

Bedriftshelsetjenesten er medlem i AMUs underutvalg for byggesaksbehandling, og har en representant med tale- og forslagsrett i NTNUs arbeidsmiljøutvalg.  

Kartlegginger 

Kontakt Bedriftshelsetjenesten for bistand til kartlegginger.

HMS-runder

Kontakt Bedriftshelsetjenesten for bistand til HMS-runder.

Risikovurderinger

Kontakt Bedriftshelsetjenesten for bistand til risikovurderinger.

Kurs/opplæring 

Bedriftshelsetjenesten bidrar til grunnopplæringen innen HMS ved NTNU, og kan i tillegg tilby en rekke skreddersydde kurs for enhetene. Mange av kursene kan også holdes digitalt og på engelsk. Flere av disse kan du finne i læringsportalen.

Byggesaker 

Bedriftshelsetjenesten bistår med rådgiving i forbindelse med nybygg og ombygging av arbeidslokaler. Eksempel på tema: Belysning, inneklima, materialvalg, innkjøp av møbler og utstyr, psykososiale og organisatoriske forhold ved endring/ombygging, støyforhold, tilpasning av og innflytting i kontorlandskap, universell utforming, ventilasjon. 

Retningslinjer og prosedyrer

Bedriftshelsetjenesten bistår i utarbeidelse av lokale retningslinjer og prosedyrer.

Arbeidsmedisin har fokus på forebyggende og helsefremmende tiltak i arbeidslivet og omhandler følgende punkter:

  • Bistand ved uønskede hendelser
  • Førstehjelpskurs
  • Gravide
  • Lettere psykiske lidelser
  • Målrettede helseundersøkelser
  • Nattarbeid
  • Rus
  • Samtaler ved psykososiale problemer
  • Smittevern
  • Stress
  • Sykefraværsoppfølging
  • Søvnproblemer
  • Undervisning 
  • Vaksinering

Ergonomi handler om hvordan vi bruker kroppen vår i arbeidet. God ergonomi kan bidra til å forebygge muskel- og skjelettplager.

Forebygg arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager

  • Retningslinje for forebygging av muskel og skjelettplager
  • Pausegym
  • Arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager

Kontakt bedriftsfysioterapeut

Ergonomi kontor

  • Tilpass dataarbeidsplassen
  • Hjemmekontor
  • Databrille
  • Arbeid ved dataskjerm
  • Mobile IKT-verktøy
  • Synsundersøkelse og databriller
  • Individuell arbeidsplassvurdering, rådgivning og opplæring

Kontakt bedriftsfysioterapeut

Manuelt arbeid

  • Tungt og ensformig arbeid
  • Manuelt arbeid
  • Ensformig eller tempostyrt arbeid
  • Uheldige arbeidsstillinger
  • Tungt arbeid
  • Vibrasjoner
  • Individuell arbeidsplassvurdering, rådgivning og opplæring

Kontakt bedriftsfysioterapeut

Ergonomi i laboratorium

  • Ergonomi i laboratorier
  • Individuell arbeidsplassvurdering, rådgivning og opplæring

Kontakt bedriftsfysioterapeut

Ergonomi renhold

  • Ergonomi - renhold
  • Individuell arbeidsplassvurdering, rådgivning og opplæring

Kontakt bedriftsfysioterapeut

Tilrettelegging

  • Tilrettelegging (Arbeidstilsynet)
  • Tilrettelegging og hjelpemidler (NAV)

Yrkeshygiene handler om å forebygge helseskadelig eksponering for kjemiske, biologiske og fysiske arbeidsmiljøfaktorer.

Kjemisk arbeidsmiljø

  • Kartlegging, risikovurdering og rådgiving
    • Kontakt yrkeshygieniker
  • Kjemikalier og gasser
  • Gravide og kjemikalier
  • Målrettede helseundersøkelser
    • Kontakt bedriftslege, bedriftssykepleier

Biologisk arbeidsmiljø

  • Kartlegging, risikovurdering og rådgiving
    • Kontakt yrkeshygieniker
  • Arbeid med biologiske faktorer
  • Gravide og biologiske faktorer
  • Målrettede helseundersøkelser
    • Kontakt bedriftslege, bedriftssykepleier

Inneklima

  • Kartlegging og risikovurdering av inneklimafaktorer
    • Kontakt yrkeshygieniker
  • Gravide og arbeid i varme/kulde
  • Inneklima

Fysisk arbeidsmiljø

  • Kartlegging og risikovurdering av inneklimafaktorer
    • Kontakt yrkeshygieniker
  • Belysning
  • Støy
  • Gravide og støy
  • Stråling
    • Kontakt strålevernkoordinator
  • Gravide og stråling
  • Gravide og vibrasjoner
  • Målrettede helseundersøkelser
    • Kontakt bedriftslege, bedriftssykepleier

Individualpsykologiske og sosiale forhold som påvirker vår helse, trivsel og arbeidsevne utgjør det psykososiale arbeidsmiljøet. Organisatoriske forhold omhandler hvordan arbeidsoppgavene og arbeidsdagen er organisert.  

Sykdom og sykefravær

  • Rådgivning til medarbeidere, ledere og verneombud 
  • Deltakelse i aktiviteter i forbindelse med sykefraværsoppfølging 
  • Opplæring ledere og verneombud

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø, bedriftssykepleier og/eller bedriftslege 

Rus- og avhengighetsproblematikk

  • Rådgivning til medarbeidere, ledere og verneombud 
  • Deltakelse i tiltaksprogram (AKAN-avtaler) 
  • Opplæring ledere og verneombud 

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø og/eller bedriftssykepleier 

Arbeidsmiljørelaterte utfordringer

  • Individuelle veiledningssamtaler
  • Rådgivning til medarbeidere, ledere og verneombud 
  • Trekantsamtaler 

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø, bedriftssykepleier og/eller bedriftslege 

Helsefremmende og forebyggende arbeidsmiljøarbeid (Arbeidsmiljøutvikling) 

Arbeidsmiljøundersøkelse - for ledere
Retningslinje for organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø

  • Rådgivning til ledere og verneombud  
  • Bistand ved planlegging, gjennomføring og oppfølging av arbeidsmiljøprosesser 
  • Bistand ved planlegging, gjennomføring og oppfølging av Arbeidsmiljøundersøkelsen 
  • Opplæring  

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø 

Inkluderende Arbeidsliv (IA)

  • Rådgivning til ledere og verneombud  
  • Bistand ved planlegging, gjennomføring og oppfølging av IA-arbeidet 
  • Opplæring ledere og verneombud 

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø, bedriftssykepleier, bedriftslege og/eller bedriftsfysioterapeut

Kartlegging av arbeidsmiljø  

Retningslinje for organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø

  • Bistand ved kartlegging av risikofaktorer 
  • Bistand ved kartlegging av arbeidsmiljøutfordringer 
  • Bistand ved utforming av tiltak 

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø 

Generelt 

  • Bistand til planlegging, utforming og gjennomføring av systematisk HMS-arbeid 

Kontakt: Rådgivere psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø

BHT video

 

Kortversjon av filmen om bedriftshelsetjenesten


Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjon

Alle ansatte

Alle ansatte ved NTNU (uansett rolle eller arbeidssted) kan kontakte NTNUs bedriftshelsetjeneste i Trondheim for bistand og råd. Bruk bht@ntnu.no.

Ved behov vil bedriftshelsetjenesten i Trondheim be ansatte med arbeidssted i Gjøvik eller Ålesund om å kontakte henholdsvis Falck eller Avonova. Ansatte med arbeidssted Gjøvik eller Ålesund kan også kontakte Falck eller Avonova direkte. 

Besøksadresse, Bedriftshelsetjenesten i Trondheim

Kalvskinnet, Sverres gate 12, Akrinn, 6. etasje. Ta heisen eller trappa fra kantina i Akrinn til 6. etasje. Meld din ankomst på skjerm for besøksregistrering og sett deg i ventesonen når du kommer opp. 

Ansatte i Gjøvik

Kontakt NTNUs bedriftshelsetjeneste eller Falck.no i Gjøvik.

Den enkelte ansatte kan ta kontakt med Falck.no vedrørende arbeidsrelaterte problemstillinger via kundesenteret på tlf. 97409910.

Kjersti Gagnum Ingebretsen (Falck.no) er kontaktperson for ledere med personalansvar.

Bestilling via kundeportalen (kun for bestillere):

  • Klikk på LOGG INN HER og følg instruksjonene (NTNU er bedrift med kundeportal)
  • Sett deg inn i hjelpeteksten Hvilke tjenester ønskes utført?
  • Klikk på Handlingsplan og bestillinger
  • Velg fanen Bestill/ forespørsler øverst på siden
  • Velg tjeneste i boksen Hva ønskes utført
  • Beskriv hva du trenger bistand til
  • Fyll inn Informasjon om bestiller 
  • Send forespørsel

Bestilling av arbeidsplassvurdering (ergonomi) bør koordineres ved enheten da det ofte er flere ansatte som har behov. Ta kontakt med din lokale HR eller enhetsleder som koordinerer og bestiller denne tjenesten.

Hvis psykososial støttesamtale via bedriftshelsetjenesten ikke er tilstrekkelig, kan leder vurdere å kjøpe psykologtjeneste til ansatte. NTNU har en egen rammeavtale for psykologtjeneste. Les mer om psykologtjeneste for ansatte på Innsida.

Alternativt kan ansatte ta kontakt med Falcks kundesenter tlf. 974 09 910 (dagtid mandag - fredag).

Ansatte i Ålesund

Kontakt NTNUs bedriftshelsetjeneste eller Avonova i Ålesund.

Annelin Sunde (Avonova) er kontaktperson for ledere med personalansvar. Den enkelte ansatte kan ta kontakt med Avonova vedrørende arbeidsrelaterte problemstillinger på tlf. 70 15 25 50 (sentralbord Avonova Sunnmøre) eller bhtalesund@avonova.no

Språkvelger

English

Godkjent bedriftshelsetjeneste

NTNU's Bedriftshelsetjeneste er godkjent av Arbeidstilsynet

Godkjent bedriftshelsetjeneste-merke

Retningslinjer og lovverk

Retningslinjer og lovverk

  • Arbeidstilsynets faktaside om bedriftshelsetjeneste
  • Arbeidsmiljøloven, kapittel 3, § 3-3
  • Virksomheter innen visse bransjer skal ha godkjent bedriftshelsetjeneste, forskrift
  • Arbeidsgivers bruk av godkjent bedriftshelsetjeneste, forskrift
  • Internasjonale etiske retningslinjer for bedriftshelsetjenestepersonell
NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør