Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • Nyheter
  • Min profil
  • For ansatte
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Kurs og kompetanseutvikling
  • Si fra!
Flere tjenester

Breadcrumb

  • For ansatte
  • Arbeidsforhold
  • HMS
  • HMS-retningslinjer
  • Systematisk HMS-arbeid
  • Retningslinje for å melde avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag
  • Prosedyre for håndtering av avvik, uønskede hendelser eller forbedringsforslag
  • Saksbehandling ved melding av yrkesskade / yrkessykdom
Nyheter Min profil For studenter For ansatte English Logg inn

Saksbehandling ved melding av yrkesskade / yrkessykdom

×
  • Lover og forskrifter for HMS
  • HMS-politikk
  • HMS-retningslinjer
    • Systematisk HMS-arbeid
      • Retningslinje for systematisk HMS-arbeid
      • Retningslinje for årlig gjennomgang av det systematiske HMS-arbeidet
      • Retningslinje for tilrettelegging og samarbeid mellom linjeleder og verneombud
      • Retningslinje for risikovurdering og risikostyring knyttet til HMS
      • Retningslinje for å melde avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag
        • Prosedyre for å melde avvik, uønskede hendelser eller forbedringsforslag
        • Prosedyre for håndtering av avvik, uønskede hendelser eller forbedringsforslag
          • Saksbehandling ved melding av yrkesskade / yrkessykdom
      • Retningslinje for bruk av bedriftshelsetjenesten
      • Retningslinje for brannvern
      • Retningslinje for HMS ved feltarbeid
    • Organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø
    • Fysisk arbeidsmiljø
    • Kjemisk og biologisk arbeidsmiljø
    • Ergonomi
  • Bedriftshelsetjenesten
MENY

Saksbehandling ved melding av yrkesskade / yrkessykdom

Saksbehandling ved melding av yrkesskade / yrkessykdom

Siden beskriver saksbehandling av innmeldt yrkessykdom / yrkesskade. Innholdet er beregnet for de som har fått tildelt rollen som skadebehandler

Arbeidsgiver har plikt til å sende melding om yrkesskade eller yrkessykdom til NAV. Dette skal gjøres så snart som mulig. En yrkesskade eller yrkessykdom må meldes senest innen ett år etter at arbeidsulykken skjedde. En yrkessykdom må meldes innen ett år etter at man ble klar over årsaken til sykdommen.   

Alle yrkesskader eller yrkessykdommer som gjør det nødvendig med psykososial eller medisinsk behandling, eller medfører sykefravær skal meldes til NAV. Melder kan be om at også andre hendelser meldes. Arbeidsgiver skal sende melding til NAV selv om man er i tvil, eller mener det ikke foreligger yrkesskade / yrkessykdom.  

Fremgangsmåte for saksbehandling 

Når en ny melding om yrkesskade / yrkessykdom blir registrert vil skadebehandler få e-post om dette. Oftest vil det være nødvendig at skadebehandler tar kontakt med melder, for å innhente nødvendig informasjon. Et alternativ er å fylle ut melding om yrkesskade / yrkessykdom sammen ved hjelp for eksempel et møte via Teams, Zoom, e.l.  NB: Husk at alle utfylte skjema inneholder sensitive personopplysninger. Tenk derfor over hvor du mellomlagrer dokumenter.    

Melding til NAV – yrkesskade / yrkessykdom  

  • Last ned aktuelt skjema og forside fra NAV sine sider om yrkesskade og yrkessykdom.  
  • Fyll ut NAV-skjema basert på informasjon i avviksmeldingen. Hent nødvendig informasjon, f.eks. fødselsnummer / D-nummer og kontonummer fra Paga.   
  • Dersom du mangler informasjon om hendelsen og hvilken skade / sykdom den har medført må du ta kontakt med melder.  
  • NAV-skjemaet består av 3 deler:  
    1. «Dette eksemplaret skal melderen sende NAV»: Denne skjemadelen sendes, sammen med forsiden som lastes ned sammen med skjemaet, til NAV. Adresse fremgår av forsiden.  
    2. «Dette eksemplaret skal melderen selv beholde»: Lagres i melders personalmappe / studentmappe. 
    3. «Dette eksemplaret skal leveres den skadede»: Sendes, sammen med «Orientering til den skadde» i posten til melder.   

Yrkesskadeforsikring   

Informer om at melder i noen tilfeller kan ha rett til å få dekket utgifter, som ikke dekkes av NAV, gjennom yrkesskadeforsikring i Statens Pensjonskasse (SPK) og at melder i slike tilfeller selv må søke om yrkesskadeerstatning fra SPK. I de fleste tilfeller får imidlertid melder dekket aktuelle utgifter gjennom NAV.   

Bedriftshelsetjenesten  

Informer om at det, avhengig av hendelse, kan det være aktuelt med oppfølging fra bedriftshelsetjenesten. Se Bedriftshelsetjeneste og Helseundersøkelse. Både arbeidsgiver og melder kan ta kontakt med bedriftshelsetjenesten.  

Endring av skadebehandler  

Dersom skadebehandler skal endres; Ta kontakt med HMS-koordinator / rådgiver hos fakultetet / prorektor / direktør. 

Lovkrav 

  • Arbeidsmiljøloven §§ 5-1 og 5-2 – Registrering av skader og sykdommer, Arbeidsgivers varslings- og meldingsplikt 
  • Folketrygdloven, kap. 13. Yrkesskadedekning
  • Yrkesskadetrygdloven, kap III. Stønad
  • Yrkesskadeforsikringsloven § 3 – Staten er unntatt fra forsikringsplikten
  • Yrkessykdomsforskriften

Språkvelger

English

Kontakt saksbehandling yrkesskade

Kontakt 

Seksjon for lønn og HR-tjenester (tjenestesenteret); lonnhr@hr-hms.ntnu.no – spørsmål knyttet til saksbehandling 

Bedriftshelsetjenesten – spørsmål om yrkesskader / yrkessykdom, bestilling av time for oppfølging 

NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør