Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For ansatte
  • Arbeidsforhold
  • HMS
  • HMS-retningslinjer
  • Systematisk HMS-arbeid
  • Retningslinje for å melde avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag
  • Prosedyre for å melde avvik, uønskede hendelser eller forbedringsforslag
  • Melde yrkesskade / yrkessykdom
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Melde yrkesskade / yrkessykdom

×
  • Lover og forskrifter for HMS
  • HMS-politikk
  • HMS-retningslinjer
    • Systematisk HMS-arbeid
      • Retningslinje for systematisk HMS-arbeid
      • Retningslinje for årlig gjennomgang av det systematiske HMS-arbeidet
      • Retningslinje for tilrettelegging og samarbeid mellom linjeleder og verneombud
      • Retningslinje for risikovurdering og risikostyring knyttet til HMS
      • Retningslinje for å melde avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag
        • Prosedyre for å melde avvik, uønskede hendelser eller forbedringsforslag
          • Melde yrkesskade / yrkessykdom
        • Prosedyre for håndtering av avvik, uønskede hendelser eller forbedringsforslag
      • Retningslinje for bruk av bedriftshelsetjenesten
      • Retningslinje for brannvern
      • Retningslinje for HMS ved feltarbeid
    • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
    • Fysisk arbeidsmiljø
    • Kjemisk og biologisk arbeidsmiljø
    • Ergonomi
  • Bedriftshelsetjenesten
MENY

Melde yrkesskade / yrkessykdom

Melde yrkesskade / yrkessykdom

Siden beskriver fremgangsmåte for melding av yrkessykdom / yrkesskade, og innholdet er beregnet for medarbeider som har fått yrkessykdom / yrkesskade. Siden er en underside av Prosedyre for melding av uønskede hendelser, avvik eller forbedringsforslag.

Yrkesskade /Yrkessykdom

Med yrkesskade menes personskade, sykdom eller dødsfall som følge av arbeidsulykke. En sykdom kan også godkjennes som yrkessykdom, hvis den er en følge av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet og er en av sykdommene som er nevnt i yrkessykdomsforskriften.

Slik meldes yrkesskade / yrkessykdom 

  1. Meld den uønskede hendelsen. 
  2. Angi i skjemaet at hendelsen skal meldes som yrkesskade / yrkessykdom.
  3. Registrer meldingen.  
  • Meldingen behandles på ordinær måte av saksbehandler for din enhet. 
  • En egen saksbehandler (skadebehandler) vil sørge for at aktuelle skjema(er) vedr. yrkesskade / yrkessykdom fylles ut og sendes inn til NAV. Det kan hende saksbehandler har behov for å ta kontakt med deg, for utfyllende opplysninger, i forbindelse med utfylling av skjema.   

El-ulykker og strømskader

  • Alle ulykker forårsaket av strømgjennomgang og lysbue skal meldes til DSB. Skjema for innmelding til DSB.

Refusjon av utgifter  

For å få refundert utgifter du har hatt i forbindelse med behandling av godkjent yrkesskade / yrkessykdom må du:   

  • Gi beskjed ved evt. legebesøk om at skaden / sykdommen har oppstått i forbindelse med din jobb.   
  • Ta vare på originalkvitteringer.  
  • Melde den uønskede hendelsen (se beskrivelse over).
  • Sende inn kvitteringer til NAV, dersom du får vedtak fra NAV om at skaden / sykdommen er godkjent som yrkesskade / yrkessykdom.  

Melding til Statens pensjonskasse (SPK) 

  • Du kan i noen tilfeller kan ha rett til å få dekket utgifter, som ikke dekkes av NAV, gjennom yrkesskadeforsikring i Statens Pensjonskasse (SPK). Du må i slike tilfeller selv søke om yrkesskadeerstatning fra SPK. I de fleste tilfeller vil du imidlertid få dekket aktuelle utgifter gjennom NAV.  
  • Les mer om yrkesskadeforsikring (spk.no) 

Oppfølging fra bedriftshelsetjenesten 

Avhengig av hendelsen kan det være aktuelt med oppfølging fra bedriftshelsetjenesten. Se Bedriftshelsetjeneste og Helseundersøkelse. Både arbeidsgiver og melder kan ta kontakt med bedriftshelsetjenesten.  

Lovkrav 

  • Arbeidsmiljøloven §§ 5-1 og 5-2 – Registrering av skader og sykdommer, Arbeidsgivers varslings- og meldingsplikt 
  • Folketrygdloven, kap. 13. Yrkesskadedekning
  • Yrkesskadetrygdloven, kap III. Stønad
  • Yrkesskadeforsikringsloven § 3 – Staten er unntatt fra forsikringsplikten
  • Yrkessykdomsforskriften

Språkvelger

English

Kontakt saksbehandling yrkesskade

Kontakt 

Bedriftshelsetjenesten for spørsmål om yrkesskader / yrkessykdom, bestilling av time for oppfølging 

NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør