Melde yrkesskade / yrkessykdom
- Laws and regulations for HSE
- HSE policy
-
HSE-guidelines
-
Systemic HSE work
- Retningslinje for systematisk HMS-arbeid
- Retningslinje for årlig gjennomgang av det systematiske HMS-arbeidet
- Retningslinje for tilrettelegging og samarbeid mellom linjeleder og verneombud
- Retningslinje for risikovurdering og risikostyring knyttet til HMS
- Guideline for reporting and handling HSE incident/discrepancy
- Retningslinje for bruk av bedriftshelsetjenesten
- Retningslinje for brannvern
- Retningslinje for HMS ved feltarbeid
- Organizational and psychosocial work environment
- Physical work environment
- Chemical and biological work environment
- Ergonomics
-
Systemic HSE work
- Bedriftshelsetjenesten
Melde yrkesskade / yrkessykdom
Melde yrkesskade / yrkessykdom
Siden beskriver fremgangsmåte for melding av yrkessykdom / yrkesskade, og innholdet er beregnet for medarbeider som har fått yrkessykdom / yrkesskade. Siden er en underside av Prosedyre for melding av uønskede hendelser, avvik eller forbedringsforslag.
Yrkesskade /Yrkessykdom
Med yrkesskade menes personskade, sykdom eller dødsfall som følge av arbeidsulykke. En sykdom kan også godkjennes som yrkessykdom, hvis den er en følge av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet og er en av sykdommene som er nevnt i yrkessykdomsforskriften.
Slik meldes yrkesskade / yrkessykdom
- Meld den uønskede hendelsen.
- Angi i skjemaet at hendelsen skal meldes som yrkesskade / yrkessykdom.
- Registrer meldingen.
- Meldingen behandles på ordinær måte av saksbehandler for din enhet.
- En egen saksbehandler (skadebehandler) vil sørge for at aktuelle skjema(er) vedr. yrkesskade / yrkessykdom fylles ut og sendes inn til NAV. Det kan hende saksbehandler har behov for å ta kontakt med deg, for utfyllende opplysninger, i forbindelse med utfylling av skjema.
El-ulykker og strømskader
- Alle ulykker forårsaket av strømgjennomgang og lysbue skal meldes til DSB. Skjema for innmelding til DSB.
Refusjon av utgifter
For å få refundert utgifter du har hatt i forbindelse med behandling av godkjent yrkesskade / yrkessykdom må du:
- Gi beskjed ved evt. legebesøk om at skaden / sykdommen har oppstått i forbindelse med din jobb.
- Ta vare på originalkvitteringer.
- Melde den uønskede hendelsen (se beskrivelse over).
- Sende inn kvitteringer til NAV, dersom du får vedtak fra NAV om at skaden / sykdommen er godkjent som yrkesskade / yrkessykdom.
Melding til Statens pensjonskasse (SPK)
- Du kan i noen tilfeller kan ha rett til å få dekket utgifter, som ikke dekkes av NAV, gjennom yrkesskadeforsikring i Statens Pensjonskasse (SPK). Du må i slike tilfeller selv søke om yrkesskadeerstatning fra SPK. I de fleste tilfeller vil du imidlertid få dekket aktuelle utgifter gjennom NAV.
- Les mer om yrkesskadeforsikring (spk.no)
Oppfølging fra bedriftshelsetjenesten
Avhengig av hendelsen kan det være aktuelt med oppfølging fra bedriftshelsetjenesten. Se Bedriftshelsetjeneste og Helseundersøkelse. Både arbeidsgiver og melder kan ta kontakt med bedriftshelsetjenesten.
Lovkrav
- Arbeidsmiljøloven §§ 5-1 og 5-2 – Registrering av skader og sykdommer, Arbeidsgivers varslings- og meldingsplikt
- Folketrygdloven, kap. 13. Yrkesskadedekning
- Yrkesskadetrygdloven, kap III. Stønad
- Yrkesskadeforsikringsloven § 3 – Staten er unntatt fra forsikringsplikten
- Yrkessykdomsforskriften
Language Selector
Kontakt saksbehandling yrkesskade
Kontakt
Bedriftshelsetjenesten for spørsmål om yrkesskader / yrkessykdom, bestilling av time for oppfølging