Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For ansatte
  • Undervisning
  • Planlegge og gjennomføre undervisning
  • Lage læringsressurser
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Lage læringsressurser - Planlegge og gjennomføre undervisning

×
  • Velge læringsaktiviteter
  • Velge vurderingsformer
  • Lage læringsressurser
    • Fordeler med video
  • Bruke læringsarealer
  • Bruke læringsverktøy
MENY

Språkvelger

English

Lage læringsressurser

Lage læringsressurser

Hva er en læringsressurs? Og hva vil det egentlig si å lage læringsressurser? Læringsressurser er en annen måte å formidle lærestoff på enn tradisjonelle forelesinger. Det kan for eksempel være video, podkast eller nettkurs. I denne teksten skal vi gå gjennom tips og triks til produksjon av læringsressurser.

Type læringsressurser

Her er en oversikt over noen typer læringsressurser:

Ulike typer læringsressurser

En podkast er en digital lydfil som kan lastes ned fra internett og lyttes til på en smarttelefon eller nettbrett når man vil. Podkaster kan omhandle alt fra nyheter og kultur til sport og vitenskap, og det finnes et stort utvalg av podkaster tilgjengelig på nettet.

En podkast kan enkelt gjøres om til en læringsressurs i form av for eksempel en faglig prat mellom studenter, fagfolk eller vitenskapelig ansatte.

Les mer om hvordan du kan lage podkast på NTNU

En videoforelesning er en strømmet og eventuelt videoopptak av en forelesning. Den kan være en del av et kurs eller en selvstendig enhet. Videoforelesningens fordel er at den fjerner tid og sted fra rammene. Mottakerne kan se forelesningen når og hvor de vil. 

Eksempel på videoforelesning:

En læringsvideo er en kort video som forklarer et faglig fenomen. Den kan stå alene eller i en serie med andre læringsvideoer. En læringsvideo kan være opptak fra felt, en animasjonsvideo som forklarer en teori eller et kort opptak der en person forklarer noe.

Eksempel på læringsvideo:

Animasjon

En animasjon er en type læringsvideo som er laget ved hjelp av datagrafikk, tegning, stop-motion og andre teknikker for å skape liv og bevegelse.

Animasjonsvideoen kan være et godt valg til å lage video av abstrakte teorier og fenomener som er vanskelig å filme i den ytre verden. 

Eks på animasjon:

Et nettkurs er et nettbasert kurs som kan sees på en datamaskin, nettbrett eller mobil. Det lar deg lære i ditt eget tempo og mottakerne kan gjennomføre kurset når og hvor de vil. En nettkurs vil inneholde ofte flere mindre læringsressurser og deler som er satt sammen i en pakke.

Nettkurs om hvordan lage nettkurs

NTNU har tilgang på flere verktøy som kan hjelpe deg til å skape interaktivitet i dine læringsressurser. Bruk H5P for å skape interaktive bøker, Mentimeter for å skape refleksjon og dialog med mottakere, skap spillbaserte quizzer med Kahoot og samhandling med Miro og Taskcards.

Eksempel på interaktiv bok:

>>

Et webinar er en presentasjon, diskusjon, demonstrasjon eller workshop sendt live over nett, der publikum deltar gjennom chat og/eller video. Kan brukes til faglige diskusjoner hvor man har mulighet til å få innspill fra publikum.

Ved hjelp av spesialbriller og hodetelefoner kan du ta med studenter (deltagere) på en delvis eller helt virtuell faglig reise. XR (extended reality) er en samlebetegnelse for teknologier som skaper en blanding av den virkelige verden og en virtuell verden. AR (augmented reality) legger til virtuelle elementer i den virkelige verden, mens VR (virtual reality) gir en fullstendig virtuell opplevelse. 

Fotocollage fra VR-lab. Mennesker med VR-briller.
VR lab Dragvoll

Produksjonsbistand

Produksjonsbistand

Enhet for læring og teknologi bidrar med støtte til utvikling av alle de ulike formatene av læringsressursene som er nevnt her. Sammen med pedagog og produsent får du hjelp til å vurdere hvilke format som er mest hensiktsmessige til ditt undervisningsopplegg. 

Vi kan også støtte og rådgi deg som vil ta i bruk:

  • automatisert videoopptak i klasserommet 
  • webinarboder 
  • selvbetjente videostudio
  • Studio Akrinn

Støtten du kan få er avhengig av omfanget av læringsressurser du vil lage og vår kapasitet. Vi gir støtte i form av hjelp til selvhjelp og rådgiving og produksjonshjelp. Ta kontakt via NTNU Hjelp for produksjonshenvendelser eller for en hyggelig prat. 
 


NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør