Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • Nyheter
  • Min profil
  • For ansatte
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Kurs og kompetanseutvikling
  • Si fra!
Flere tjenester

Breadcrumb

  • For ansatte
  • Undervisning
  • Emnegjennomføring
  • Lage undervisningsopplegg
  • Bruke læringsarealer
Nyheter Min profil For studenter For ansatte English Logg inn

Bruke læringsarealer

×
  • Lage undervisningsopplegg
    • Velge læringsaktiviteter og vurderingsformer
    • Bruke læringsverktøy
    • Bruke læringsarealer
    • Lage læringsressurser
    • Utvikle undervisning
MENY

Bruke læringsarealer

Bruke læringsarealer

Læringsarealet har betydning for hvilke læringsaktiviteter du kan gjennomføre. Riktig areal til din læringsaktivitet kan fremme opplevelsen og utbyttet av læringsaktiviteten for både deg og studentene.

Ved NTNU har vi et variert utvalg læringsarenaer som kan passe ulike pedagogiske praksiser. Under er en oversikt over læringsarenaer ved NTNU og hva slags undervisning de passer til. Trykk på de forskjellige rommene for mer informasjon om rommene og deres muligheter.

Læringsaktivitet og anbefalt læringsareal

Læringsaktivitet og anbefalt læringsareal

En til mange - for eksempel forelesning.

Anbefalte læringsareal:

  • Auditorium 
    • amfi, fast møblering
  • Flatt undervisningsrom
    • ordinært læringsareal med flatt gulv og fleksibel undervisning

Læringsarealenes egenskaper:

  • Campusbasert undervisning
  • Mulighet for opptak og videostrømming (digital/hybrid)
  • Kan ha teknologi for interaktivitet

Studenter jobber i grupper/alene, diskuterer sammen og med foreleser. Eksempler: seminar, workshops, teambasert læring og diverse gruppearbeid.

Anbefalte læringsareal:

  • Flatt undervisningsrom
  • Studentaktivt læringsareal
    • Spesielt utformet for studentaktivitet, større grad av fleksibilitet, gruppebordoppsett, teknologi for samhandling (skjermer/whiteboard)
  • Grupperom
    • Mindre rom før læring i grupper

Læringsarealenes egenskaper:

  • Campusbasert
  • Mulighet for opptak og videostrømming (digital/hybrid)
  • Fleksibel møblering
  • Teknologi for samhandling

Læring knyttet til fagspesifikke ferdigheter.

Anbefalte læringsareal:

  • Spesialrom, eks:
    • Laboratorium
    • Verksted
    • Øvingsrom
    • Datasaler
    • Idrettshall
  • Grupperom

Læringsarealenes egenskaper:

  • Spesielt utstyrt for fag

Digital undervisning

Digital undervisning

Alle de tre studiebyene ved NTNU har også areal som er spesielt tilpasset digital undervisning. Fra disse kan man både strømme direkte til studenter og produsere undervisningsvideoer eller podkaster:

  • selvbetjente opptaksstudioer i Trondheim, Gjøvik og Ålesund
  • webinarboder
  • podkastboder

Du kan få støtte og rådgivning, både pedagogisk og teknisk, til å bruke læringsarealene på best mulig måte. Ta kontakt med Seksjon for læringsstøtte via NTNU Hjelp. 
 


NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør