Bruke læringsarealer - Planlegge og gjennomføre undervisning
Språkvelger
Bruke læringsarealer
Bruke læringsarealer
Læringsarealet har betydning for hvilke læringsaktiviteter du kan gjennomføre. Riktig areal til din læringsaktivitet kan fremme opplevelsen og utbyttet av læringsaktiviteten for både deg og studentene.
Læringsaktivitet og anbefalt læringsareal
Læringsaktivitet og anbefalt læringsareal
En til mange - for eksempel forelesning.
Anbefalte læringsareal:
- Auditorium
- amfi, fast møblering
- Flatt undervisningsrom
- ordinært læringsareal med flatt gulv og fleksibel undervisning
Læringsarealenes egenskaper:
- Campusbasert undervisning
- Mulighet for opptak og videostrømming (digital/hybrid)
- Kan ha teknologi for interaktivitet
Studenter jobber i grupper/alene, diskuterer sammen og med foreleser. Eksempler: seminar, workshops, teambasert læring og diverse gruppearbeid.
Anbefalte læringsareal:
- Flatt undervisningsrom
- Studentaktivt læringsareal
- Spesielt utformet for studentaktivitet, større grad av fleksibilitet, gruppebordoppsett, teknologi for samhandling (skjermer/whiteboard)
- Grupperom
- Mindre rom før læring i grupper
Læringsarealenes egenskaper:
- Campusbasert
- Mulighet for opptak og videostrømming (digital/hybrid)
- Fleksibel møblering
- Teknologi for samhandling
Læring knyttet til fagspesifikke ferdigheter.
Anbefalte læringsareal:
- Spesialrom, eks:
- Laboratorium
- Verksted
- Øvingsrom
- Datasaler
- Idrettshall
- Grupperom
Læringsarealenes egenskaper:
- Spesielt utstyrt for fag
Læringsareal for digital undervisning
Læringsareal for digital undervisning
Alle de tre studiebyene ved NTNU har også areal som er spesielt tilpasset digital undervisning. Fra disse kan man både strømme direkte til studenter og produsere undervisningsvideoer eller podkaster:
- selvbetjente opptaksstudioer i Trondheim, Gjøvik og Ålesund
- webinarboder
- PodkastBoksen på Dragvoll
Du kan få støtte og rådgivning, både pedagogisk og teknisk, til å bruke læringsarealene på best mulig måte. Ta kontakt med Seksjon for læringsstøtte via NTNU Hjelp.
Skape inkluderende læringsmiljø
Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø i læringsarealet?