Skape inkluderende læringsmiljø - Planlegge og gjennomføre undervisning
Språkvelger
Skape inkluderende læringsmiljø i læringsareal
Skape inkluderende læringsmiljø i læringsareal
Inkluderende læringsmiljø
Det finnes ingen oppskrift på hvordan man skaper et inkluderende læringsmiljø som sikrer at undervisningen er tilgjengelig for absolutt alle. I en mangfoldig studentmasse vil tiltak som bidrar til inkludering for noen, kunne føre til ekskludering av andre. Likevel er det noen enkle råd som kan være nyttige å tenke igjennom i den fysiske undervisningssituasjonen for å inkludere flest mulig.
Rådene her bidrar til å skape et godt læringsmiljø for alle studenter. Om du har studenter med spesifikke funksjonsnedsettelser kan du lese mer om hvordan forelese og tilrettelegge for spesifikke funksjonsnedsettelse her.
Bruk mikrofon
Ved å bruke mikrofon vil det være enklere for alle å få med seg det som blir sagt under forelesningen. Det kan være mange grunner til at studenter sliter med å få med seg det som blir sagt, f.eks. støy fra medstudenter, man er trett, ukonsentrert eller har utfordringer med å forstå språket (både om forelesningen er på norsk eller engelsk).
Det er også svært viktig at du som foreleser bruker mikrofon under forelesningene, fordi i de fleste undervisningsrom finnes det taleforsterkere (Teleslynge, IR-anlegg, Sennheiser Mobile Connect) som er koblet sammen med mikrofonen og som gjør det mulig for personer med hørselshemming å høre din stemme via høreapparatet. Det er også viktig å være klar over at mange synshemmede er avhengige av god lyd.
God lyd via mikrofon og høyttalere gjør at budskapet oppfattes lettere for alle og det vil også redusere stemmebelastningen for deg som foreleser.
- Før forelesning: Sjekk at mikrofon fungerer, at utstyret er påslått og at batteriene er oppladet. Sørg for riktig volum på mikrofonen. (Viktig å bruke mikrofonen riktig for å sikre god lyd)
- Under forelesningen: Gjenta studentenes utspill og spørsmål.
- Etter forelesningen: Sett mikrofonen til lading.
Reduser visuell støy
Klargjør undervisningsrommet før oppstart og reduser visuell støy. La studentene møte et rom der det kun er informasjon som er relevant for undervisningen.
Når det er mange visuelle inntrykk, kan inntrykkene gi så mye stimuli at det er uhensiktsmessig i en læringssammenheng (eks. veggene er fylt med plakater/lapper eller tavler og hvor det er skjermer med informasjon fra et fag som det ble undervist i tidligere på dagen).
Et ryddig rom gjør det lettere å konsentrere seg om det faglige for alle, og særlig studenter som blir distrahert av visuell støy. Samtidig sikrer et ryddig rom fremkommelighet for studenter med bevegelseshemning og støtter studenter som har utfordringer med å orientere seg visuelt. I et ryddig rom vil studentene komme raskere på plass, noe som gir mer tid til undervisning.
Stå vendt mot studentene når man underviser
Pass på at studentene kan se ansiktet ditt. Studenter kan av ulike grunner ha behov for å støtte seg på munnavlesning og kroppsspråk, og noen er også helt avhengig av dette for å kunne delta i kommunikasjonen og ha utbytte av undervisningen (fortell gjerne høyt hva du gjør og hvor du er i foiler mens du underviser.)
Overhold pauser
Alle studenter vil ha nytte av jevnlige pauser for å holde konsentrasjonen oppe og for å hente ny energi. Noen studenter bruker mye krefter på å følge undervisningen og pauser er viktig for å ha muligheten til å hente seg inn igjen. Andre studenter kan være avhengige av pauser, og at de kommer til forventet tid, f.eks. fordi de må ta medisiner eller på andre måter forhindre økte symptomer fra en helsetilstand.
Belysning
God belysning og/eller tavlelys vil være til god hjelp for mange. Standard innstillinger i Læringsarealer skal ivareta dette.
Gjør materiell som skal benyttes under forelesningen tilgjengelig på forhånd
Å få presentasjoner og forelesningsnotater tilgjengelig i forkant av forelesningen vil være nødvending for noen, og til god hjelp for mange. Det kan av ulike grunner gjøre det enklere å følge med på forelesningen, samt gjøre det lettere å ta notater (eks. svaksynte, personer med narkolepsi, ADHD). Presentasjoner i forkant er også viktig og nyttig for tolker (skrivetolk/tegnspråktolk) som har behov for å sette seg inn i fagstoffet på forhånd slik at de kan møte forberedt og øke kvaliteten på tolkingen.
Les mer om universell utforming av presentasjoner og lysbilder.
Vurder strømming/opptak av undervisningen
Tenk gjennom og vurder om du er komfortabel med å dele opptak av egen forelesning.
Opptak av forelesningen vil være til stor hjelp for mange i tillegg til at det vil redusere behovet for tilrettelegging for enkelt studenter. Studenter som av ulike årsaker ikke kan møte til forelesningen vil da likevel ha tilgang til den, i tillegg til at opptak gir studentene muligheter til å gjennomgå fagstoffet flere ganger. Dette er et godt verktøy til repetisjon og selvstendig arbeid.