Velge vurderingsform - Planlegge og gjennomføre undervisning
Språkvelger
Velge vurderingsformer
Velge vurderingsformer
Hvilke vurderingsformer kan være nyttige for dine studenter? Vurderingsformene bør være i samsvar med læringsaktivitetene de har vært gjennom.
- Velg en vurderingsmetode basert på hvilke ferdigheter og egenskaper du vil at kandidatene dine skal ha. Vurderingsmetoden bør være i tråd med formålet med øvelsen.
- Varier vurderingsmetoder og gi alternative måter å demonstrere kunnskap på (skriftlig, digitalt, fysisk)
- Gi studentene mulighet til å velge hvordan de vil svare på en oppgave
- Oppgi formål og kriterier for måloppnåelse
- Oppgi hva som skal til for å utføre oppgaven metodisk og vis eksempler på hvordan oppgaven kan fullføres
- Gjør vurderingen til en mulighet for læring
- Sørg for en nær sammenheng mellom studentenes prestasjoner, din valgte vurderingsmetode og tilbakemeldingene du gir til studentene
Ulike typer vurderingsformer du kan velge i Emneplanlegging på Nett (EpN)
Varierte vurderingsformer
Studenter har forskjellig bakgrunn og ulike språk, kultur og helseutfordringer. Dette kan gjøre det problematisk for enkelte å gjennomføre visse vurderinger som underveisvurderinger, sluttvurderinger, øvinger og andre oppgaver. Som emnedesigner/faglærer har du muligheten til å tilpasse vurderingene på en mer fleksibel måte, slik at de fleste studentene kan fullføre dem tilfredsstillende.
I Mld.st. 16 (2016–2017) er det lagt føringer for at studentene skal møte varierte vurderingsformer. For å stimulere til dybdelæring og oppnåelse av forventet læringsutbytte er varierte vurderingsformer også anbefalt i NOKUTs Kvalitetsområder for studieprogram (.pdf).
I prosjektet Universal Design for Learning in Higher Education - License to learn som ble finansiert av EU gjennom Erasmus+, ble det i 2016 utarbeidet en rapport (ISBN 978-82-690506-0-8) med syv anbefalinger. Vi anbefaler at du som skal utforme vurderinger tenker på fleksibilitet for studentene ved innleveringer og utføring av selve oppgaven.
Inkludering av alle studenter
Tenk på om vurderingen kan være utfordrende for studenter med hørsels- eller synshemninger, bevegelsesvansker, angstproblematikk eller lignende. Kan du redusere hindringene ved å tilby flere fleksible alternativer for innlevering av arbeidet? Kan vurderingen gjennomføres som en muntlig presentasjon for klassen, skriftlig arbeid, videoinnlevering, gruppearbeid osv.?
Blooms taksonomi
En god veileder når du skal komponere vurdering opp mot læringsmål er Bloom's taxonomy (wikipedia.org), en hierarkisk klassifikasjon av de ulike kunnskapsnivåene i læringsprosessen.