Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For ansatte
  • Undervisning
  • Planlegge og gjennomføre undervisning
  • Velge vurderingsformer
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Velge vurderingsform - Planlegge og gjennomføre undervisning

×
  • Velge læringsaktiviteter
  • Velge vurderingsformer
  • Lage læringsressurser
  • Bruke læringsarealer
  • Bruke læringsverktøy
MENY

Språkvelger

English

Velge vurderingsformer

Velge vurderingsformer

Hvilke vurderingsformer kan være nyttige for dine studenter? Vurderingsformene bør være i samsvar med læringsaktivitetene de har vært gjennom.

  1. Velg en vurderingsmetode basert på hvilke ferdigheter og egenskaper du vil at kandidatene dine skal ha. Vurderingsmetoden bør være i tråd med formålet med øvelsen. 
  2. Varier vurderingsmetoder og gi alternative måter å demonstrere kunnskap på (skriftlig, digitalt, fysisk)
  3. Gi studentene mulighet til å velge hvordan de vil svare på en oppgave
  4. Oppgi formål og kriterier for måloppnåelse
  5. Oppgi hva som skal til for å utføre oppgaven metodisk og vis eksempler på hvordan oppgaven kan fullføres
  6. Gjør vurderingen til en mulighet for læring
  7. Sørg for en nær sammenheng mellom studentenes prestasjoner, din valgte vurderingsmetode og tilbakemeldingene du gir til studentene

Ulike typer vurderingsformer du kan velge i Emneplanlegging på Nett (EpN)

Varierte vurderingsformer

Studenter har forskjellig bakgrunn og ulike språk, kultur og helseutfordringer. Dette kan gjøre det problematisk for enkelte å gjennomføre visse vurderinger som underveisvurderinger, sluttvurderinger, øvinger og andre oppgaver. Som emnedesigner/faglærer har du muligheten til å tilpasse vurderingene på en mer fleksibel måte, slik at de fleste studentene kan fullføre dem tilfredsstillende.

I Mld.st. 16 (2016–2017) er det lagt føringer for at studentene skal møte varierte vurderingsformer. For å stimulere til dybdelæring og oppnåelse av forventet læringsutbytte er varierte vurderingsformer også anbefalt i NOKUTs Kvalitetsområder for studieprogram (.pdf).

I prosjektet Universal Design for Learning in Higher Education - License to learn som ble finansiert av EU gjennom Erasmus+, ble det i 2016 utarbeidet en rapport (ISBN 978-82-690506-0-8) med syv anbefalinger. Vi anbefaler at du som skal utforme vurderinger tenker på fleksibilitet for studentene ved innleveringer og utføring av selve oppgaven.

Inkludering av alle studenter

Tenk på om vurderingen kan være utfordrende for studenter med hørsels- eller synshemninger, bevegelsesvansker, angstproblematikk eller lignende.  Kan du redusere hindringene ved å tilby flere fleksible alternativer for innlevering av arbeidet? Kan vurderingen gjennomføres som en muntlig presentasjon for klassen, skriftlig arbeid, videoinnlevering, gruppearbeid osv.?

Blooms taksonomi

En god veileder når du skal komponere vurdering opp mot læringsmål er Bloom's taxonomy (wikipedia.org), en hierarkisk klassifikasjon av de ulike kunnskapsnivåene i læringsprosessen.

Lage og gjennomføre vurdering

Lage eksamen og vurdering


NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør