Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For ansatte
  • Undervisning
  • Planlegge og gjennomføre undervisning
  • Velge læringsaktiviteter
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Velge læringsaktiviteter - Planlegge og gjennomføre undervisning

×
  • Velge læringsaktiviteter
  • Velge vurderingsformer
  • Lage læringsressurser
  • Bruke læringsarealer
  • Bruke læringsverktøy
MENY

Språkvelger

English

Velge læringsaktiviteter

Velge læringsaktiviteter

God undervisning kjennetegnes av et godt samsvar mellom læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsform, såkalt samstemt undervisning. Dette betyr at du bør velge læringsaktiviteter og vurderingsform som støtter opp om læringsmålene på best mulig måte.

For å velge læringsaktiviteter kan du spørre deg:

  • Hvilke læringsaktiviteter kan være gode å bruke for at studentene skal tilegne seg læringsmålene i emnet på best mulig måte?
  • Hvordan kan læringsaktivitetene organiseres godt i løpet av et læringsløp for å sikre læring og progresjon?

Eksempler på læringsaktiviteter

Eksempler på læringsaktiviteter

  • læringsaktiviteter omfatter den personlige læringsarenaen, fysisk og/eller digitalt
  • Studentene jobber med individuelt arbeid, eksempelvis gjennom tilegnelse av teori (tekst, video, nanokurs), refleksjon (notat, blogg), repitisjon (quiz).
  • Kan styrke digital kompetanse
  • er enhver læringssituasjon der to eller flere personer kan lære sammen
  • Studentene jobber, diskuterer og reflekterer sammen eksempelvis gjennom gruppediskusjoner, gruppeoppgaver, samarbeidsskriving, medstudentvurdering, Teambasert læring (TBL).
  • Nyttig for å trene kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter
  • læringsaktiviteter karakteriseres ved å dele informasjon i en en-til-mange-situasjon
  • Studenter eller underviser presenterer materiale i plenum, eksempelvis via forelesning, podkast, video eller studentpresentasjoner
  • Ofte fint for å skape fellesskapsfølelse og øve formidlingsferdigheter
  • er læringssituasjoner for autentisk trening og praktisk utprøving av ferdigheter
  • Studentene får ferdighetstrening i det de har lært, for eksempel via labarbeid, simulering, rollespill, feltarbeid og hospitering.
  • Gir ofte nyttig innsikt og ruster studentene for arbeidslivet.
  • er en læringssituasjon der studenter kan bli kjent og ha mulighet til å etablere relasjoner med hverandre
  • Læring som foregår i uformelle arenaer, for eksempel i minglearealer, spisesteder, digitale møteplasser eller på treningstur.
  • OBS: som underviser kan du ikke pålegge studentene å møtes i digitale arenaer der NTNU ikke har databehandleravtale.

Hvordan skal du gjennomføre undervisningen?

Undervisningsdesign

Les mer om Emne- og undervisningsdesign. På NTNU bruker vi metodikken Salsa til å designe og videreutvikle undervisningen. 

Hvordan skal du gjennomføre undervisningen?

Valg av læringsaktiviteter henger også sammen med hvordan du skal gjennomføre undervisningen:

  • I hvor stor grad skal undervisningen være fysisk? Hvor mye digitalt?
  • Hvor mye du skal undervise for alle samtidig (synkront) og hvor mye det skal være opp til den enkelte student å velge tidspunkt (asynkront). 

Fysisk vs. digitalt

  • Læringsaktivteter kan gjennomføres både fysisk/stedsbasert og digitalt, ofte i en kombinasjon.
  • Det er lurt å reflektere over hvilke aktiviteter som egner seg analogt eller digitalt for eksempel med tanke på relasjonsbygging.
  • Digitale læringsaktivteter kan gi studentene nyttige digitale ferdigheter for fremtiden.

Asynkront (ikke i sanntid) vs. synkront (i sanntid)

  • Asynkrone læringsaktiviteter skjer ikke i sanntid, men er aktiviteter hvor studenten kan delta etter eget ønske. Dette kan eksempelvis være tilegnelse av teori eller samarbeid via en digital samtaletråd med medstudenter.
  • Synkrone aktiviteter skjer derimot i sanntid, altså direkte. Dette kan være videostrømming av forelesninger og webinarer i videokonferanseverktøy. 
NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør