Velge læringsaktiviteter - Planlegge og gjennomføre undervisning
MENY
Språkvelger
Velge læringsaktiviteter
Velge læringsaktiviteter
God undervisning kjennetegnes av et godt samsvar mellom læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsform, såkalt samstemt undervisning. Dette betyr at du bør velge læringsaktiviteter og vurderingsform som støtter opp om læringsmålene på best mulig måte.
For å velge læringsaktiviteter kan du spørre deg:
- Hvilke læringsaktiviteter kan være gode å bruke for at studentene skal tilegne seg læringsmålene i emnet på best mulig måte?
- Hvordan kan læringsaktivitetene organiseres godt i løpet av et læringsløp for å sikre læring og progresjon?
Eksempler på læringsaktiviteter
Eksempler på læringsaktiviteter
- læringsaktiviteter omfatter den personlige læringsarenaen, fysisk og/eller digitalt
- Studentene jobber med individuelt arbeid, eksempelvis gjennom tilegnelse av teori (tekst, video, nanokurs), refleksjon (notat, blogg), repitisjon (quiz).
- Kan styrke digital kompetanse
- er enhver læringssituasjon der to eller flere personer kan lære sammen
- Studentene jobber, diskuterer og reflekterer sammen eksempelvis gjennom gruppediskusjoner, gruppeoppgaver, samarbeidsskriving, medstudentvurdering, Teambasert læring (TBL).
- Nyttig for å trene kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter
- læringsaktiviteter karakteriseres ved å dele informasjon i en en-til-mange-situasjon
- Studenter eller underviser presenterer materiale i plenum, eksempelvis via forelesning, podkast, video eller studentpresentasjoner
- Ofte fint for å skape fellesskapsfølelse og øve formidlingsferdigheter
- er læringssituasjoner for autentisk trening og praktisk utprøving av ferdigheter
- Studentene får ferdighetstrening i det de har lært, for eksempel via labarbeid, simulering, rollespill, feltarbeid og hospitering.
- Gir ofte nyttig innsikt og ruster studentene for arbeidslivet.
- er en læringssituasjon der studenter kan bli kjent og ha mulighet til å etablere relasjoner med hverandre
- Læring som foregår i uformelle arenaer, for eksempel i minglearealer, spisesteder, digitale møteplasser eller på treningstur.
- OBS: som underviser kan du ikke pålegge studentene å møtes i digitale arenaer der NTNU ikke har databehandleravtale.
Hvordan skal du gjennomføre undervisningen?
Undervisningsdesign
Les mer om Emne- og undervisningsdesign. På NTNU bruker vi metodikken Salsa til å designe og videreutvikle undervisningen.
Hvordan skal du gjennomføre undervisningen?
Valg av læringsaktiviteter henger også sammen med hvordan du skal gjennomføre undervisningen:
- I hvor stor grad skal undervisningen være fysisk? Hvor mye digitalt?
- Hvor mye du skal undervise for alle samtidig (synkront) og hvor mye det skal være opp til den enkelte student å velge tidspunkt (asynkront).
Fysisk vs. digitalt
- Læringsaktivteter kan gjennomføres både fysisk/stedsbasert og digitalt, ofte i en kombinasjon.
- Det er lurt å reflektere over hvilke aktiviteter som egner seg analogt eller digitalt for eksempel med tanke på relasjonsbygging.
- Digitale læringsaktivteter kan gi studentene nyttige digitale ferdigheter for fremtiden.
Asynkront (ikke i sanntid) vs. synkront (i sanntid)
- Asynkrone læringsaktiviteter skjer ikke i sanntid, men er aktiviteter hvor studenten kan delta etter eget ønske. Dette kan eksempelvis være tilegnelse av teori eller samarbeid via en digital samtaletråd med medstudenter.
- Synkrone aktiviteter skjer derimot i sanntid, altså direkte. Dette kan være videostrømming av forelesninger og webinarer i videokonferanseverktøy.