Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For studenter
  • Litteratur
  • Oppgaveskriving
  • Akademisk skriving
  • Skrive oppgaven
  • Overskrifter og underoverskrifter
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Oppgaveskriving - Overskrifter og underoverskrifter

×
  • Akademisk skriving
    • Planlegge oppgaven
    • Strukturere oppgaven
    • Skrive oppgaven
      • Skape flyt i teksten
      • Overskrifter og underoverskrifter
      • Temasetninger
    • Skriveprosessen
  • Finne kilder
  • Bruke og referere til kilder
  • Verktøy for oppgaveskriving
  • Ordliste for oppgaveskriving
MENY

Språkvelger

English

Overskrifter og underoverskrifter

Overskrifter og underoverskrifter

Overskrifter gir leseren en tydelig struktur å forholde seg til. I lengre tekster er det særlig avgjørende at overskriftene er gode slik at leseren kan gå direkte til det innholdet han eller hun er interessert i. Ettersom fagtekster, i motsetning til skjønnlitterære tekster, ofte ikke leses i rekkefølge, så bør overskriftene dine være helt konkrete. Mange lengre fagtekster bruker IMRoD-struktur, og da kan overskriftene gjerne være f.eks. "Metode" eller "Resultater", eller variasjoner som f.eks. "Resultater fra intervjustudien" eller "Funn fra spørreskjemaene".

Underoverskrifter

For at teksten du skriver skal være sammenhengende og lett å navigere i, er det lurt å bruke gode underoverskrifter. Særlig i lange tekster kan det være nyttig å ha underoverskrifter, slik at man enkelt kan finne den delen man leter etter. Å dele inn teksten på den måten gjør det også lettere for skriveren å organisere teksten mens han skriver. Underoverskrifter kan være enten strukturbaserte eller temabaserte.

Strukturbaserte underoverskrifter

Denne typen overskrifter viser til hvor i strukturen delen passer inn. Eksempler på dette kan være overskrifter som “innledning,” “metode” eller “konklusjon”. Denne typen underoverskrifter fungerer ofte best i kortere tekster, der det er færre temaer som tas opp. Dersom du bruker strukturbaserte overskrifter trenger du ikke å bruke strukturbaserte underoverskrifter.

Temabaserte underoverskrifter

Denne typen overskrifter reflekterer det tematiske innholdet i kapitlet. For eksempel kan man kalle et teorikapittel “latter, pauser og nøling i dybdeintervjuer” eller man kan kalle et konklusjonskapittel “ungdoms medievaner fortsetter å utvikle seg”. Denne typen underoverskrifter egner seg godt for lengre tekster, der du har mange temaer og kapitler.

Hvilken type skal jeg velge?

Det er fordeler og utfordringer med både strukturbaserte og temabaserte underoverskrifter. Det er for eksempel lettere å finne ut hvor analysedelen i en tekst er hvis man bruker strukturbaserte underoverskrifter, men det kan også bli kjedelig for leseren hvis alle underoverskriftene er strukturbaserte. Hvis det er mange temaer som tas opp i analysen, kan det også være vanskelig å finne frem til ett bestemt tema om det kun er brukt strukturbaserte underoverskrifter. Gode temabaserte underoverskrifter kan være vanskeligere å lage, nettopp fordi de fremdeles bør bidra til å gjøre teksten lettere å navigere.

Den beste løsningen vil ofte være å velge en gylden middelvei, for eksempel ved å gi innledningen, analysekapitlene og diskusjonsdelen temabaserte underoverskrifter, mens for eksempel metodedelen kalles “metode”.

Husk også å se igjennom kapittelet og avsnittene dine igjen slik at overskriften eller underoverskriften passer med innholdet i teksten. Det er fort gjort når man skriver og endrer at det ikke lenger teksten stemmer overens med overskriften.

Eksempel overskrifter

Eksempel med blanding av temabaserte og strukturbaserte overskrifter i et essay

  • Nøtt eller sannhet: sykepleierstudenter og falske nyheter (tittel)
  • Introduksjon
    • Falske nyheter vs. clickbait (underoverskrift)
    • Falske helsenyheter (underoverskrift)
    • Manglende medieopplæring? (problemstilling/ hensikt/ forskningsspørsmål)
  • Problem
    • Definisjonen av falske nyheter
    • Spredning i sosiale medier
    • Nye informasjonsvaner
    • Potensielt store ringvirkninger i helsefag
  • Metoder
    • Tidligere forsøk
    • Suksess og feilslåtte forsøk
  • Forslag til nye løsninger i sykepleierutdanningen
    • Tydeligere medieopplæring med spesiell fokus på falske nyheter
    • Bruk av rammeverket "Informed health choices (IHC)
  • Konklusjon

Kontakt - akademisk skriving

Kontakt

  • Har du spørsmål om oppgaveskriving? - Kontakt NTNU Universitetsbiblioteket
  • Har du endringsforslag til siden? - Kontakt Marit Brodshaug​​​​​​​

Innholdet er utarbeidet av

Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) og NTNU Universitetsbiblioteket

​​​​​​​

NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør