Oppgaveskriving - Skrive oppgaven
Språkvelger
Skrive oppgaven
Skrive oppgaven
De fleste av oss jobber med flere ting samtidig når vi skriver. Derfor er det ikke nødvendig å ha planlagt alt og strukturert alt før du begynner å skrive, og du må ofte gå tilbake til planleggingen og struktureringen mens du skriver. De fleste av oss jobber også med parallelle skriveprosesser:
- Tenkeskrivingen er der vi tar notater, skriver oppsummeringer, lager kulepunkter, reflekterer, lager tankekart og liknende.
- Presentasjonsskrivingen er der jobber med det som blir det endelige produktet.
Det er likevel viktig å merke seg at det selvfølgelig er glidende overganger i mellom tenkeskrivingen og presentasjonsskrivingen, som f.eks. når en oppsummering du skrev under tenkeskrivingen blir med over i det endelige produktet (presentasjonsskrivingen).
Presentasjonsskriving
Dyste et al. (2010, s. 78) forklarer presentasjonsskrivingen som det vi gjør når vi fokuserer på oppgaven som et fullført produkt heller enn en prosess. Når vi legger tenkeskrivingen bak oss og fokuserer på oppgaven som et produkt må vi ta utgangspunkt i de forventningene som ligger til en slik tekst, for eksempel på formatet, omfanget og argumentasjonen.
Noen prinsipper for presentasjonsskriving
Når du skal begynne på presentasjonsskrivingen er det viktig at du fremstår som troverdig og pålitelig. Hvis vi som leser teksten din skal ha godt utbytte av den, så må vi stole på at du kan det du skriver om. Først og fremst må du derfor kunne noe om det du skal skrive om og så må du formidle det slik at vi skjønner at du kan det. (Selvfølgelig lærer du mer mens du skriver, så du trenger ikke å kunne alt på forhånd, men det er lurt å ha en plan. Det er flere ting du kan gjøre for å bygge troverdigheten din. For eksempel bør du ha en god struktur på teksten din slik at du har en logisk oppbygging, du bør bruke fagterminologien godt, du bør ha godt oppbygde avsnitt med klare temasetninger slik at vi skjønner hva hvert avsnitt handler om og ikke minst bør du bruke gode kilder til argumentasjonen din og referere riktig til kildene.
Språket ditt er ditt viktigste verktøy for å skrive en god tekst. Når du skriver en faglig tekst, så er det viktig at du er konkret og presis. Her er noen konkrete tips:
- Forsøk å unngå for mange småord, som f.eks. "jo" og "altså".
- Bruk gjerne korte setninger.
- Bruk fagterminologi der det er hensiktsmessig, men teksten din skal ikke overlesses av faguttrykk.
- Begynn hvert avsnitt med en god temasetning slik at du kommer til poenget raskt og tydelig.
- Unngå for mange gjentakelser.
Referanser
Dysthe, Hoel, T. L., & Hertzberg, F. (2010). Skrive for å lære : skriving i høyere utdanning (2. utg.). Abstrakt.
Kontakt - akademisk skriving
Kontakt
- Har du spørsmål om oppgaveskriving? - Kontakt NTNU Universitetsbiblioteket
- Har du endringsforslag til siden? - Kontakt Marit Brodshaug
Innholdet er utarbeidet av
Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) og NTNU Universitetsbiblioteket