Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • Nyheter
  • Min profil
  • For ansatte
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Kurs og kompetanseutvikling
  • Si fra!
Flere tjenester

Breadcrumb

  • For studenter
  • Litteratur
  • Oppgaveskriving
  • Akademisk skriving
  • Skrive oppgaven
Nyheter Min profil For studenter For ansatte English Logg inn

Skrive oppgaven

×
  • Akademisk skriving
    • Planlegge oppgaven
    • Strukturere oppgaven
    • Skrive oppgaven
      • Skape flyt i teksten
      • Overskrifter og underoverskrifter
      • Temasetninger
    • Skriveprosessen
  • Finne kilder
  • Bruke og referere til kilder
  • Verktøy for oppgaveskriving
  • Ordliste for oppgaveskriving

UB - Logo

​​​​​​Logo: NTNU Universitetsbiblioteket

MENY

Språkvelger

English

Skrive oppgaven

Skrive oppgaven

De fleste av oss jobber med flere ting samtidig når vi skriver. Derfor er det ikke nødvendig å ha planlagt alt og strukturert alt før du begynner å skrive, og du må ofte gå tilbake til planleggingen og struktureringen mens du skriver. De fleste av oss jobber også med parallelle skriveprosesser:

  • Tenkeskrivingen er der vi tar notater, skriver oppsummeringer, lager kulepunkter, reflekterer, lager tankekart og liknende.
  • Presentasjonsskrivingen er der jobber med det som blir det endelige produktet.

Det er likevel viktig å merke seg at det selvfølgelig er glidende overganger i mellom tenkeskrivingen og presentasjonsskrivingen, som f.eks. når en oppsummering du skrev under tenkeskrivingen blir med over i det endelige produktet (presentasjonsskrivingen).

Presentasjonsskriving

Dyste et al. (2010, s. 78) forklarer presentasjonsskrivingen som det vi gjør når vi fokuserer på oppgaven som et fullført produkt heller enn en prosess. Når vi legger tenkeskrivingen bak oss og fokuserer på oppgaven som et produkt må vi ta utgangspunkt i de forventningene som ligger til en slik tekst, for eksempel på formatet, omfanget og argumentasjonen.

Noen prinsipper for presentasjonsskriving

Når du skal begynne på presentasjonsskrivingen er det viktig at du fremstår som troverdig og pålitelig. Hvis vi som leser teksten din skal ha godt utbytte av den, så må vi stole på at du kan det du skriver om. Først og fremst må du derfor kunne noe om det du skal skrive om og så må du formidle det slik at vi skjønner at du kan det. (Selvfølgelig lærer du mer mens du skriver, så du trenger ikke å kunne alt på forhånd, men det er lurt å ha en plan. Det er flere ting du kan gjøre for å bygge troverdigheten din. For eksempel bør du ha en god struktur på teksten din slik at du har en logisk oppbygging, du bør bruke fagterminologien godt, du bør ha godt oppbygde avsnitt med klare temasetninger slik at vi skjønner hva hvert avsnitt handler om og ikke minst bør du bruke gode kilder til argumentasjonen din og referere riktig til kildene.

Språket ditt er ditt viktigste verktøy for å skrive en god tekst. Når du skriver en faglig tekst, så er det viktig at du er konkret og presis. Her er noen konkrete tips:

  • Forsøk å unngå for mange småord, som f.eks. "jo" og "altså".
  • Bruk gjerne korte setninger.
  • Bruk fagterminologi der det er hensiktsmessig, men teksten din skal ikke overlesses av faguttrykk.
  • Begynn hvert avsnitt med en god temasetning slik at du kommer til poenget raskt og tydelig.
  • Unngå for mange gjentakelser.

Referanser

Dysthe, Hoel, T. L., & Hertzberg, F. (2010). Skrive for å lære : skriving i høyere utdanning (2. utg.). Abstrakt. 

Kontakt - akademisk skriving

Kontakt

  • Har du spørsmål om oppgaveskriving? - Kontakt NTNU Universitetsbiblioteket
  • Har du endringsforslag til siden? - Kontakt Marit Brodshaug​​​​​​​

Innholdet er utarbeidet av

Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) og NTNU Universitetsbiblioteket

​​​​​​​

NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør