Oppgaveskriving - Planlegge oppgaven
Språkvelger
Planlegge oppgaven
Planlegge oppgaven
Skriving kan være en rotete og frustrerende prosess med mange steg frem og tilbake. For de fleste av oss er det en prosess full av lesing, tenking og skriving om hverandre, og det er mange ting som foregår på samme tid, for eksempel kan vi søke etter informasjon, lese litt, skrive litt, lese litt mer, flytte på tekst, skrive litt mer, snakke med noen, skrive om noe, lese litt, slette noe osv.
Det kan være nyttig å vite om noen forskjellige metoder for å komme i gang, men du bestemmer selv hva som er mest nyttig for deg.
Tolke oppgaveteksten
Hvis du skriver en oppgave som har en oppgavetekst, for eksempel på eksamen, så er det viktig at du først forstår hva det er du er bedt om å gjøre. Les oppgaveteksten nøye. Se også etter skrivehandlingsord, for det er ofte disse ordene som avgjør hvilken rolle du skal innta som forfatter.
Skrivehandlinger
Her er noen vanlige skrivehandlinger:
- analyser
- beskriv
- gjør rede for
- forklar
- diskuter
- drøft
Disse ordene gjør at en oppgave som har likt tematisk innhold likevel kan bli svært forskjellig i form.
Eksempler - planlegge oppgaven
Eksempler
- Gjør rede for asylpolitikken i Norge under den blå-blå regjeringen.
I dette eksemplet blir du bedt om å gjøre rede for fakta. Dette krever lite involvering av din stemme, fordi du ganske enkelt skal gjengi fakta og nøkkelegenskaper ved asylpolitikken i Norge. - Analyser asylpolitikken i Norge under den blå-blå regjeringen.
Dette eksemplet krever en tydeligere stemme fra skriveren, fordi du her skal analysere asylpolitikken. Dette innebærer ikke bare å gjøre rede for fakta om den, men også å analysere hva faktaene innebærer. - Diskuter asylpolitikken i Norge under den blå-blå regjeringen.
Her kreves det i stor grad at din stemme blir hørt. I besvarelsen av denne oppgaven skal du diskutere for eksempel fordeler, ulemper, sterke og svake punkter i asylpolitikken. Dette innebærer at du må komme med dine egne vurderinger av temaet.
Når du skal besvare en oppgave, er det også viktig å være oppmerksom på at en oppgave ofte har mer enn en skrivehandling. Hvis vi bygger videre på eksemplene ovenfor, kunne en mulig eksamensoppgave for eksempel vært “Gjør rede for asylpolitikken i Norge under den blå-blå regjeringen, og diskuter hvorvidt den har vært positiv eller negativ for den norske økonomien.”
Her blir du først bedt om å gjøre rede for asylpolitikken, og deretter å diskutere den. Dette innebærer at du må strukturere oppgaven din i to deler, hvor du først presenterer fakta om asylpolitikken, og deretter diskutere dens implikasjoner og vellykkethet.
Kontakt - akademisk skriving
Kontakt
- Har du spørsmål om oppgaveskriving? - Kontakt NTNU Universitetsbiblioteket
- Har du endringsforslag til siden? - Kontakt Marit Brodshaug
Innholdet er utarbeidet av
Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) og NTNU Universitetsbiblioteket