Navigasjon

  • Hopp til innhold

Du ble omdirigert til https://i.ntnu.no/oppgaveskriving/problemstilling .

Klikk på følgende lenke dersom du ønsker å avvise denne videresendelsen og heller aksessere den originale URL-en: Lenke .

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For studenter
  • Litteratur
  • Oppgaveskriving
  • Akademisk skriving
  • Planlegge oppgaven
  • Problemstilling
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Oppgaveskriving - Problemstilling

×
  • Akademisk skriving
    • Planlegge oppgaven
      • Problemstilling
      • Annotert bibliografi
    • Strukturere oppgaven
    • Skrive oppgaven
    • Skriveprosessen
  • Finne kilder
  • Bruke og referere til kilder
  • Verktøy for oppgaveskriving
  • Ordliste for oppgaveskriving
MENY

Språkvelger

English

Problemstilling

Problemstilling, hypotese, hensikt, forskningsspørsmål og tema

Det er mange begreper som virker inn på hverandre, og her får du en liten oversikt over hva disse begrepene kan bety. Det er likevel viktig å si at dette også er ord som kan brukes litt forskjellig, så ta gjerne en ekstra sjekk i fagmiljøet ditt slik at du vet hva du skal gjøre.

 

Tema

Temaet er den bredeste inngangen til oppgaven din. Temaet er grunntanken eller emnet som skal beskrives. Temaet kan også være tittelen på teksten din.

Eksempel på tema

Eksempel på tema

  •     Smertestillende medisiner og ivaretakelse av pasientsikkerhet i prehospitale tjenester
  •     Total klimabelastning av bærende elementer i høye trehus

Problemstilling og hensikt

Problemstilling

Noen bruker problemstilling og forskningsspørsmål som synonyme begreper. Andre bruker problemstilling som en mer overordnet oversikt over hva innholdet i oppgaven er, for eksempel en oversikt over hva problemet er eller hvem som skal omtales i oppgaven, hva slags kontekst som er av interesse, hva konsekvenser kan være og hva du tenker løsningen er (hvis du har forslag). I slike tilfeller blir problemstillingen et eget avsnitt heller enn et konkret forskningsspørsmål, og da er det ofte mest naturlig at dette avsnittet avslutter bakgrunnskapittelet. Her kan det være lurt å sjekke med faglærer eller se etter hint i oppgaveteksten.

Hensikt

I hensikten gjør du rede for hva formålet med oppgaven din er. Det er en innsnevring av temaet, men ikke nødvendigvis et helt konkret spørsmål som du skal besvare.

Eksempel på hensikt

Eksempel på hensikt

  • Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke smertestillende medisiner som brukes hyppigst i ambulanser som kjører uten eget anestesipersonell, og en undersøkelse av hvordan pasientsikkerheten ivaretas ved avlevering.
  • Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en komplett livssyklusanalyse (LCA) av de bærende elementene i et høyt trehus. Analysen skal bidra til en mer helhetlig forståelse for den totale klimabelastningen ved slike trehus og hvilke deler av prosessen som bidrar mest til denne belastningen.

Hypotese

Hypotese

En hypotese er en påstand om hvordan noe er eller fungerer, som man søker å bevise eller motbevise. Det er viktig å huske på at resultater som motbeviser en hypotese kan være like korrekte og relevante som resultater som beviser en hypotese.

Eksempel på hypoteser

Eksempel på hypoteser

  • Ambulansepersonell som har færre valg blant smertestillende medikamenter får mer trening i å bruke et bestemt medikament, noe som minsker sjansene for feilmedisinering.
  • Limtre er mer bærekraftig enn betong som bærende element i høye trehus.

Forskningsspørsmål

Forskningsspørsmål

Forskningsspørsmålet er ofte den minste delen av temaet til oppgaven. I forskningsspørsmålet operasjonaliserer du det du har sagt du vil undersøke i temaet og hensikten. Det er vanlig å bruke spørreord slik at setningen utformes som et spørsmål. Forskningsspørsmålet tar ofte hensyn til

  •     Hva som er problemet/ hvem som står i hovedrollen
  •     Hva du vil gjøre med det eller hva du vil undersøke
  •     Hva du håper å oppnå eller hvilket utfall du er spesielt interessert i.

Examples of a research question

Examples of a research question 

  • What type of pain relief medication is most commonly administered to children below the age of 5 in pre-hospital situations, and how does the ambulance personnel experience that the patient safety is being ensured during transfers to the hospital’s emergency ward?
  • What is the total climate impact of the load bearing glued wood elements in Mjøstårnet, and what part of the production contributes most to the total impact? 

Video forskningsspørsmål

Kontakt - akademisk skriving

Kontakt

  • Har du spørsmål om oppgaveskriving? - Kontakt NTNU Universitetsbiblioteket
  • Har du endringsforslag til siden? - Kontakt Marit Brodshaug​​​​​​​

Innholdet er utarbeidet av

Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) og NTNU Universitetsbiblioteket

​​​​​​​

NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør