Retningslinje for rus, spill og avhengighet
Retningslinje for rus, spill og avhengighet
Retningslinje for rus, spill og avhengighet
Arbeidsplassen spiller en viktig rolle i det rusforebyggende arbeidet, og en tydelig og støttende kultur bidrar til at ansatte følges opp tidlig og får hjelp ved behov. En liberal, unnlatende eller uklar holdning til rus og spill kan gjøre det vanskelig å fange opp og støtte ansatte som trenger det.
Retningslinjen beskriver virksomhetens holdninger til bruk av rusmiddel og spill i arbeidstiden, på arbeidsplassen, i sosiale sammenhenger i tilknytning til jobb, samt på fritiden dersom dette kan ha påvirkning på arbeidsevnen.
Formål
Formålet med retningslinjen er å ivareta et fullt forsvarlig fysisk og psykososialt arbeidsmiljø for ansatte og studenter. Dette kan oppnås ved å skape og opprettholde et rusfritt arbeidsmiljø, samt forebygge at ansatte utvikler avhengighetsproblem. Retningslinjen beskriver hvordan arbeidsgiver skal følge opp ved eventuell avhengighet. Videre har den til hensikt å sikre et godt og helsefremmende arbeidsmiljø, som gir trygghet i ansettelsesforholdet og et rusfritt yrkesaktivt liv.
Omfang og forankring
Retningslinjen gjelder for alle ansatte ved NTNU, og er knyttet til universitetets etiske retningslinjer.
Ansvar
Ledere med personalansvar på alle nivå, har ansvar for å praktisere denne rettingslinen og følge opp det rusforebyggende arbeidet. Ledere skal sørge for at alle ansatte kjenner til gjeldende retningslinje på NTNU. Ved brudd på retningslinjen har personalleder ansvar for håndtering i henhold til innholdet. Tilbud om tiltaksprogram skal gis den ansatte. Leder er ansvarlig for at konfidensialitet og personvern ivaretas.
Ansatte bør være kjent med og etterfølge retningslinjen. Det forventes at ansatte har en bevisst holdning til bruk av rusmidler og medvirker til et forsvarlig arbeidsmiljø. Ansatte bør særlig være bevisst sitt ansvar i sin omgang med studenter.
Bedriftshelsetjenesten skal gi råd og veiledning til både ansatte og ledere i saker som omhandler avhengighetsproblematikk. Bedriftshelsetjenesten bistår når det skal utarbeides tiltaksprogram. Alle ansatte ved bedriftshelsetjenesten har taushetsplikt.
Definisjoner
Problematisk spilleadferd der arbeidstakers forhold til pengespill eller dataspill påvirker arbeidsevnen eller resulterer i at vedkommende kommer for sent på jobb, mangler konsentrasjon, ikke utfører arbeidsoppgaver tilfredsstillende eller viser andre tegn til endringer i adferd. Andre konsekvenser for arbeidsplassen kan være at arbeidstakeren utgjør en sikkerhetsrisiko eller begår økonomisk utroskap.
Rusmiddelavhengighet kjennetegnes av at brukeren har et sterkt ønske om å innta rusmiddel (alkohol, narkotika, legemiddel) og har vansker med å kontrollere bruken. Brukeren opprettholder bruken til tross for skadelige konsekvenser, og prioriterer rusmiddelinntak foran andre aktiviteter og forpliktelser. Avhengighet kan også innebære behov for økende doser og noen ganger avvenningssymptomer når bruken opphører. Symptomene varierer med typen rusmiddel og omfanget av bruk.
Ved NTNU gjelder følgende
- Ruspåvirkning, pengespill og dataspill i arbeidstiden tolereres ikke. Dette inkluderer ikke utvikling, forskning og undervisning der dataspill har en naturlig plass.
- Ansatte skal ikke bruke rusmidler eller vise problematisk spilleadferd på en slik måte at det påvirker arbeidet eller medfører fravær.
- Ansatte ved NTNU skal ha en bevisst holdning til bruk av rusmidler, og ansatte har et særlig ansvar i sin omgang med studenter.
- Ved deltakelse på kurs, konferanser, feltarbeid eller sosiale aktiviteter i forbindelse med jobb representerer man NTNU. Ansatte skal derfor vise måtehold som ivaretar et forsvarlig arbeidsmiljø og virksomhetens omdømme.
- Ved arrangementer på NTNUs område serveres normalt ikke alkohol innenfor vanlig arbeidstid. Alkoholservering i NTNUs lokaler kan kun forekomme dersom vilkårene for dette er oppfylt.
Hjelp og rådgivning ved eventuell rus og avhengighet
- NTNU som arbeidsgiver ønsker å ivareta sine ansatte og tilby hjelp i form av tiltaksprogram for alle som har utfordringer knyttet til bruk av rusmidler eller problematisk spilleadferd.
- Ansatte som er usikker på om de selv eller kolleger bruker rusmidler på en skadelig måte, eller har utfordringer med spill på en måte som kan medføre problemer, kan kontakte sin leder og/eller Bedriftshelsetjenesten for råd og veiledning.
Tiltaksprogram ved brudd på retningslinjen
Et tiltaksprogram er et tilbud om bistand fra leder i samarbeid med bedriftshelsetjenesten, hvor hensikten er å hjelpe den ansatte som har utfordringer med rus eller spill mens de står i jobb.
Avtale om tiltaksprogram kan komme i stand som følge av brudd på virksomhetens retningslinjer, eller ved at den ansatte selv kontakter sin leder med ønske om å få hjelp i sin situasjon. En avtale om tiltaksprogram er bindende både for arbeidsgiver og arbeidstaker, og den skal sikre tett oppfølging i en gitt periode. Bedriftshelsetjenesten bistår fast ved oppfølging av tiltaksprogram.
Kopi av det inngåtte tiltaksprogrammet sendes til fastlege. Tiltaksprogrammet tilpasses den enkeltes arbeidssituasjon og eventuelle behov for behandling.
Alle som er involvert i tiltaksprogram gjennom sin rolle ved arbeidsplassen har taushetsplikt. Leder skal sørge for at alle dokumenter i saken arkiveres i personalmappe. Kun den ansatte, leder og eventuelt bedriftshelsetjenesten skal ha kopi av dokumentene.
Konsekvenser ved brudd på NTNUs retningslinjer for rus- og avhengighet
Første overtredelse
- Hvis en medarbeider ved NTNU bryter retningslinjen, skal nærmeste leder kontakte vedkommende for en samtale.
- Under samtalen skal vedkommende få en muntlig advarsel som skal referatføres med tid, sted, navn på den ansatte og en beskrivelse av hendelsen. Leder vil da tilby en avtale om tiltaksprogram (DOCX).
- Dersom den ansatte takker nei til avtale om tiltaksprogram vil saken behandles som en ordinær personalsak.
Andre overtredelse
- Hvis det oppstår en ny situasjon som gir lignende grunnlag for advarsel, skal vedkommende denne gang få en skriftlig advarsel. (2. advarsel-lenke kommer).
- Dersom denne nye situasjonen er et brudd på tiltaksprogram som allerede er i gang, skal innholdet i tiltaksprogrammet vurderes av de involverte og eventuelt justeres.
- Dersom vedkommende ikke er i gang med et tiltaksprogram, vil dette bli tilbudt og eventuelt igangsatt. Dersom den ansatte takker nei, vil saken behandles som en ordinær personalsak.
Tredje overtredelse
- Dersom nok en situasjon oppstår der den ansatte bryter virksomhetens retningslinje eller tiltaksprogrammet, skal leder gi en ny skriftlig advarsel (3. advarsel - lenke kommer). Partene i avtalen skal drøfte situasjonen og vurdere om tiltaksprogrammet skal fortsette. Dersom det er hensiktsmessig, kan partene søke bistand fra f.eks. jurist eller fastlege.
- Dersom tiltaksprogrammet vedtas avsluttet, behandles saken videre som en ordinær personalsak.
- Gjentatte eller grove forseelser vil betraktes som tjenesteforsømmelse og kan medføre opphør av avtale om tiltaksprogram og avskjedigelse. Ved uenighet om å fortsette tiltaksprogrammet, avsluttes programmet.
Når det går bra
Dersom det ikke forekommer flere brudd på retningslinjen eller tiltaksprogrammet i løpet av to år, vil muntlig og skriftlige advarsler bli henlagt. Leder har ansvar for at advarsler i saken blir fjernet fra personalmappen. Nye brudd på retningslinjen etter dette, vil bli håndtert som en ny sak.
Dokumenter
- Mal for avtale om tiltaksprogram
- 2. advarsel (under arbeid)
- 3. advarsel (under arbeid)
Lenker
Om retningslinjen
Type dokument | Retningslinje |
Forvaltes av | HMS-seksjonen |
Godkjent av | HMS-sjef, 12.05.2025 |
Sist revidert | 12.05.2025 |