Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For ansatte
  • Administrativt
  • Anskaffelser
  • 3. Gjennomføre konkurranse
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Gjennomføre konkurranse for anskaffelse

×
  • Anskaffelsesprosessen
  • 1. Vurdere behov
  • 2. Planlegge
  • 3. Gjennomføre konkurranse
    • Minikonkurranser
  • 4. Innsyn og klager
  • 5. Signere, registrere og bestille
  • 6. Kontraktsforvaltning
MENY

3. Gjennomføring av konkurranser

Gjennomføring av konkurranser


Fasen for konkurransegjennomføring gjelder fra kunngjøringen eller invitasjonen blir annonsert og til leverandøren er valgt.  

Selve konkurransen kan gjennomføres på ulike måter, avhengig av hvilken type anskaffelse det er. 

For minikonkurranser, det vil si konkurranser mellom ulike rammeavtale-leverandører, skal det følges en egen forenklet rutine. 

Før tilbudsfrist

Før tilbudsfrist

Anskaffelsesrådgiver er ansvarlig for å sette sammen konkurransedokumentene.  

  1. Konkurransegrunnlag (mal i TendSign) ferdigstilles i samsvar med de beslutninger som er tatt i planleggingsfasen. 
  2. For del III-anskaffelser skal det legges ut europeisk egenerklæringsskjema (ESPD). 
  3. Kontrakter: 
    • NTNUs kontrakter og særskilte kontraktsvilkår legges ut. 
    • Det skal vises til Statens standardavtaler (SSA) med lenke.  
    • Norske standarder (NS-er) angis kun med navn. 
  4. Kravspesifikasjon og bilag legges ut. 
  5. Andre relevant dokumenter legges ut. 

Konkurransen og konkurransedokumentene gjøres tilgjengelige ved kunngjøring eller invitasjon.

Følgende krav til kunngjøring, invitasjon og minimumsfrister gjelder for de ulike konkurranseformene:

Konkurranseform Kunngjøring/invitasjon Minimumsfrister
Minikonkurranse Alle leverandører på rammeavtale/delkontrakt Tilstrekkelig tid
Dynamisk innkjøpsordning (DPS) Alle godkjente leverandører  Tilstrekkelig tid, minimum 10 dager 

Tilbudskonkurranse etter del I

(under nasjonal terskelverdi)

Direkte inviterte leverandører eller frivilling kunngjøring på Doffin  Tilstrekkelig tid 

Åpen/begrenset tilbudskonkurranse etter del II-anskaffelser

(over nasjonal terskelverdi) 

Kunngjøring Doffin  Tilstrekkelig tid 

Åpen anbudskonkurranse

(over EØS terskelverdi) 

Kunngjøring TED via Doffin  Tilbudsfrist 30 dager + ca 5 dager til oversettelse m.m. 

Begrenset anbudskonkurranse
 

Konkurranse med forhandling

(over EØS terskelverdi) 

Kunngjøring TED via Doffin 

Forespørsel om deltagelse 30 dager + ca 5 dager til oversettelse m.m. 

Tilbudsfrist 25 dager. 

Konkurransepreget dialog 

Innovasjonspartnerskap 

(over EØS terskelverdi) 

Kunngjøring TED via Doffin  Forespørsel om deltagelse 30 dager + ca 5 dager til oversettelse m.m. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I særlige hastetilfeller er minimumfristene ved åpen anbudskonkurranse 15 dager og ved begrenset anbudskonkurranse 15+10 dager.

Under konkurransen skal kravet til likebehandling ivaretas. Det er derfor viktig at alle spørsmål og svar håndteres av anskaffelsesrådgiver.

Det anbefales at det er satt en frist for å stille spørsmål i konkurransegrunnlaget. 

  1. Spørsmål skal anonymiseres før de svares ut. 
    • Fjern navn på leverandør og personer.
    • Sikre at spørsmålet ikke inneholder forretningshemmeligheter. 
  2. Spørsmål skal svares ut skriftlig og offentlig i KGV. 
  3. Spørsmål svares ut løpende. 
  4. Spørsmål som kommer etter fristen, kan vurderes besvart hvis det er viktig for konkurransen.
  5. Vurder om tilbudsfristen må forlenges når det gis svar sent i konkurransen.
    • I del I og del II vurderes tilstrekkelig tid.
    • Over EØS terskelverdi skal det sikres minimum 6 dager gjenstående tilbudsfrist.
  6. I noen tilfeller vil spørsmål og svar kreve at det foretas endringer, rettelser eller suppleringer i konkurransegrunnlaget.  

I noen tilfeller kan det være behov for å foreta endringer, rettelser eller suppleringer til konkurransegrunnlaget.  

Det er kun tillatt å foreta endringer som ikke er vesentlige. Endringer i konkurranseform, kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier, absolutte krav og sentrale kontraktsvilkår vil som regel ansees som vesentlige endringer som ikke er tillatt.  

Endringer, rettelser og suppleringer skal bidra til at det blir enklere for leverandører å forstå vårt behov.  

  1. Mindre ubetydelige rettelser og suppleringer kan gis i spørsmål/svar eller som informasjonsmelding i KGV. 
  2. Viktige endringer, rettelser og suppleringer tas inn i dokumentene. 
  3. Ny versjon av dokumentene gjøres tilgjengelig i KGV.
  4. Ved ny versjon av dokumenter, skal det legges ut informasjonsmelding i KGV. 

Er det behov for vesentlige endringer i kunngjorte konkurranser må disse avlyses og kunngjøres på nytt.  

Etter tilbudsfrist

Etter tilbudsfrist

Innhold kommer.

Innhold kommer.

Innhold kommer.

Når det er grunnlag for å avvise en leverandør eller et tilbud skal dette gjøres med en skriftlig begrunnelse for avvisningen. 

Ved avvisning av tilbud kan det komme klager på beslutningen. Les mer om dette i steget Innsyn og klager.

  1. Tilbudene evalueres etter de tildelingskriteriene som er oppgitt i konkurransegrunnlaget. 
  2. Det er ikke tillatt å legge vekt på andre forhold enn de som framkommer av tildelingskriteriene. 
  3. Valg av leverandør gjøres på bakgrunn av beste tilbud ut fra evalueringen. 
  4. Leverandørene skal gis beskjed om valg av leverandør med begrunnelse samtidig. 
  5. Begrunnelsen skal inneholde:  
    • Navn på valgte leverandør. 
    • Redegjørelse av valgte tilbuds egenskaper og fordeler opp mot tildelingskriteriene. 
    • Rangering av tilbud, og eventuelt poengtabell. 
    • Informasjon om eventuell karensperiode. 
  6. Krav til karensperiode:  
    • Valgfritt for minikonkurranse, dynamisk innkjøpsordning og del I-anskaffelser.
    • For del II-anskaffelser (over nasjonal terskelverdi) gis en rimelig karensperiode  
    • For anskaffelser over EØS-terskelverdi minimum 10 hele kalender dager, regnet fra dagen etter tildeling.
    • Når det kun er en leverandør som har gitt tilbud er det ikke krav til karensperiode.
    • Etter valg av leverandør kan det komme klager og krav om innsyn.

For alle anskaffelser over kr. 100.000 ekskl. mva., minikonkurranser og konkurranser på dynamiske innkjøpsordninger (DPS), skal det skrives anskaffelsesprotokoll.  

NTNU har utarbeidet maler for anskaffelsesprotokoll basert på de ulike delene av forskriften, som ivaretar kravene til informasjon om konkurransegjennomføring og viktige beslutninger. Malene er tilgjengelige i konkurransegjennomføringsverktøyet (KGV).  

Kravet til anskaffelsesprotokoll gjelder også for anskaffelser som er foretatt uten konkurranse. Dersom disse anskaffelsene ikke er registret i KGV skal det benyttes en generell anskaffelsesprotokoll.  

For anskaffelser over EØS-terskelverdi og DPS, er det krav til kunngjøring av konkurranseresultat innen 30 dager etter tildeling.  

Alle anskaffelsesprosesser skal avsluttes i KGV, og all følgende dokumentasjon skal arkiveres: 

  • Konkurransedokumenter 
  • Spørsmål og svar 
  • Tilbud 
  • Avklaringer/forhandling 
  • Avisninger 
  • Evaluering 
  • Protokoll 
  • Kontrakt 

Roller og ansvar

Roller og ansvar

  • BDM: Budsjettmessige avklaringer. 
     
  • Behovshaver/brukergruppe: Bidra med svar på spørsmål fra leverandører og delta i evaluering av tilbud. Deltagelse i forhandlinger.
     
  • Anskaffelsesrådgiver: Lede anskaffelsesprosessen og konkurransegjennomføringen. Ansvar for beslutninger om avvisning, tildeling og eventuelt avlysning. 
NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør