Navigasjon

  • Hopp til innhold

i.ntnu.no

NTNU Hjemmeside
  • For ansatte
  • |
  • For studenter
Avansert søk og filtrering

Andre søketjenester

Forskning
Litteratursøk (Oria)
Forskningsdata
Publikasjoner (Cristin)
Utdanning
Emner/fag
Studieprogrammer
Pensumlister (Leganto)
Undervisningsrom
Digitale læringsressurser (DLR)
Undervisningsvideoer (Panopto)
Annet
Finn ansatte
Søk på ntnu.no
Office 365 (Sharepoint)
Kart, bygg, rom (MazeMap)
NTNUs bilder (FotoWare)
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Timeplan
Reserver rom
Studentweb
Bibliotek
NTNU Hjelp
  • Eksamen
  • Campuskart (MazeMap)
  • Utenlandsstudier
  • Oppgaveskriving
  • Programvare
  • Veiledning
  • Karriere
  • Tilrettelegging
  • Si fra!
Flere tjenester
Blackboard
Inspera
Bibliotek
Webmail
Microsoft 365
Reserver rom
Selvbetjeningsportalen
Reise
NTNU Hjelp
  • Bestille varer og tjenester
  • Campuskart (MazeMap)
  • Vaktmester
  • Logo, maler og grafisk profil
  • Læringsstøtte — for undervisere
  • KASPER — verktøy for utdanningskvalitet
  • Registrere forskning i Cristin
  • Saksbehandling (Elements)
  • Si fra!
Flere tjenester

Brødsmule

  • For studenter
  • Litteratur
  • Oppgaveskriving
  • Finne kilder
  • Velge kilder
Innsida startside English Hjelp Logg inn

Oppgaveskriving - Velge ut kilder

×
  • Akademisk skriving
  • Finne kilder
    • Søk og finn
    • Velge kilder
  • Bruke og referere til kilder
  • Verktøy for oppgaveskriving
  • Ordliste for oppgaveskriving
MENY

Språkvelger

English

Velge ut kilder

Velge ut kilder

Innledende runder av utvelgelse

Når du skal velge ut hvilke kilder du vil bruke i teksten din må du som regel tenke på at informasjonen du skal bruke skal være åpen, kvalitetssikret og oppdatert. På generell basis vil du derfor være opptatt av hvem som har sendt informasjonen, hvilke metoder som er brukt for å lage informasjonen og hvem som er tenkt publikum. Noen ganger vil du selv kunne se at noe er falsk eller misvisende informasjon med en gang, mens andre ganger vil du måtte ta en grundig sjekk av kilden. Det finnes dessverre ingen formel som kan regne det ut, men på denne siden vil vi gi deg noen tips som vi håper kan være til hjelp.

Første runde med utvelgelse

Når du søker må du som regel gjøre det i flere runder, men når du har en liste over artikler du vil ta utgangspunkt i, så er du klar for å begynne med vurdering slik at du kan velge ut det du vil bruke.

Nå kan du se igjennom listen over artikler og for eksempel bruke følgende kriterier:

  • Passer dokumentet til ditt formål? (eks. Vurdere tittel mot problemstilling)
  • Hva slags dokument er dette? (eks. Artikkel, rapport, bokkapittel, kronikk, kommentar)
  • Hvor er dokumentet publisert? (eks. Fagtidsskrift eller vitenskapelig tidsskrift)
  • Hvilket år er dokumentet fra?

Hvis dokumentet virker relevant etter disse innledende spørsmålene, kan du lese utdraget (abstract) og vurdere om du synes den fortsatt er aktuell.

Andre runde med utvelgelse

Nå sitter du igjen med en liste artikler som går videre til neste runde. Der ser du på:

  • Er dokumentet publisert i et fagfellevurdert tidsskrift eller annen vitenskapelig kilde?
  • Følger artikkelen (hvis det er en artikkel) IMRAD-strukturen?
  • Er forskningsmetodene benyttet godt beskrevet?
  • Er det en god og variert litteraturliste til slutt?

Hvis dokumentet fortsatt virker relevant og innenfor de begrensningene du har beskrevet i metodekapittelet ditt, så blir det med til neste runde. Nå har du en liste artikler eller andre dokumenter som du kan lese nøye og vurdere å bruke dem.

Generelt om kildekritikk

Andre eksempler på strategier

Innen medisinske og helsevitenskapelige fag er det vanlig å benytte sjekklister for kvalitetskontroll. Disse kan hjelpe deg med å stille kritiske spørsmål til artikkelen og metodene som er brukt. Du finner mer om sjekklister på Helsebiblioteket.

NTNU kunnskap for en bedre verden

Sikkerhet

  • Akutt hjelp
  • Beredskap
  • Informasjonssikkerhet
  • HMS

Innhold

  • Tema A-Å
  • Wikisøk
  • For studenter
  • For ansatte
  • Innsida introduksjon

Kontakt

  • NTNU Hjelp
  • Si fra!
  • Kontakt NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør