Plan for innføring av Elements

Plan for innføring av Elements

Denne siden er utdatert og vil slettes etter 2024.

I forbindelse med at NTNU oppgraderer saksbehandlingssystemet ePhorte til Elements, vil det gjennomføres et innføringsopplegg for berørte brukergrupper. På denne siden finner du plan for opplæring, oppstart med brukerstøtte og kommunikasjon.

Aktiviteter i innføringsperioden

Når

Hva for hvem

Hvor

14. oktober
kl. 9-10

Informasjonsmøte for administrative ledere

Opptak i Panopto

21. oktober
kl. 13-15

Digitalt kurs for saksbehandling i Elements

Opptak i Panopto

22. oktober
kl. 9-10.30

Digitalt kurs for lederoppgaver i Elements

Opptak i Panopto

23. oktober
kl. 9-11

Digitalt kurs for saksbehandling i Elements

Opptak i Panopto

24. oktober
kl. 13-14.30

Digitalt kurs for lederoppgaver i Elements

Opptak i Panopto

25. oktober
kl. 9-10

Digital spørretime for ledere og saksbehandlere etter kurs Ferdig

25. til 28. oktober

Fredag ettermiddag til og med mandag

Nedetid

 

29. oktober til 1. november
Kl. 9-10 og 14-15

Daglige digitale spørretime for ledere og saksbehandlere

Påmelding i Læringsportalen

4. og 6. november
Kl. 9-10 og 14-15

Daglige digitale spørretime for ledere og saksbehandlere

Påmelding i Læringsportalen

Opptak av informasjonsmøter og opplæringswebinar vil i etterkant være tilgjengelig her og på siden Hjelp til bruk av Elements. Der vil du også finne mer støttemateriale, opplæringsmateriale og svar på spørsmål stilt i spørretimene.

Informasjonsmøte for ledere

Her får du som leder en oversikt over hvordan innføringsperioden vil foregå og opplærings- og støttetilbudet til ansatte. På møtet vil du få informasjon om hvordan du kan forberede overgangen fra ePhorte til Elements sammen med dine ansatte. Det blir satt av tid til spørsmål og svar.

  • Dato: Mandag 14. oktober
  • Tid: 09:00-10:00
  • Målgruppe: Administrative ledere og lederstøtte

Se opptak av møtet i Panopto

Se også presentasjon fra møtet og presentasjonen Innføring av Elements - hvordan kan du forberede deg.

Digitalt kurs for lederoppgaver i Elements

Kom i gang med lederoppgaver og bruk av sak- og arkivsystemet Elements for ledere og lederstøtte.

Kurset gir deg svar på disse spørsmålene:

  • Hva har jeg som leder ansvar for når det gjelder saksbehandling ved min enhet?
  • Hvordan sørger jeg for at mine ansatte har de riktige tilgangene i Elements?
  • Hvordan logger jeg inn i Elements? Hva ser jeg?
  • Hvordan holder jeg oversikt over enhetens saksbehandling i Elements?
  • Hvordan fordeler jeg post i Elements?
  • Hvordan godkjenner jeg dokumenter i Elements?
  • Hvordan setter jeg opp stedfortreder?
  • Hvor finner jeg informasjon og hjelp?

Kurset har en varighet på to timer. Siste halvtime settes av til spørsmål og svar. 

  • Målgruppe: Administrative og vitenskapelige ledere og lederstøtte som skal utføre lederoppgaver i Elements
  • Du kan velge mellom to alternative tidspunkt for kurs for ledere, innholdet i kursene er likt

Alternativ 1:

  • Dato: Tirsdag 22. oktober
  • Tid: 09:00-10:30

Alternativ 2:

  • Dato: Torsdag 24. oktober
  • Tid: 13:00-14:30

Kurset for ledere vil ikke gjennomgå generell saksbehandling i Elements. Er du leder og har behov for opplæring i å utføre flere oppgaver knyttet til saksbehandling – for eksempel sende notat og utgående brev – bør du delta på kurset «Kurs i saksbehandling i Elements: Kom i gang med bruk av sak- og arkivsystemet Elements for saksbehandlere.».

Se opptak av møtet i Panopto

Digitalt kurs for saksbehandling i Elements

Kurs i saksbehandling i Elements: Kom i gang med bruk av sak- og arkivsystemet Elements for saksbehandlere.

Kurset vil gi deg svar på disse spørsmålene:

  • Hva har jeg som saksbehandler ansvar for ifm. min saksbehandling?
  • Hvordan logger jeg inn i Elements og hva seg jeg?
  • Hvilke tilganger har jeg i Elements?
  • Hvordan holder jeg oversikt? Søk, lister og dashbord
  • Hva er en sak, og hvordan oppretter jeg den?
  • Hvordan legger jeg til dokumenter i en sak (inngående og utgående brev, interne notater)?
  • Hvordan sammenstiller og henter jeg ut dokumenter fra en sak?
  • Hvordan sender jeg et dokument på godkjenning/høring?
  • Hvordan sender jeg ut et brev?
  • Hvordan lager jeg en møtesak?
  • Hvor finner jeg informasjon og hjelp?

Kurset har en varighet på to timer. Siste halvtime settes av til spørsmål og svar.

  • Målgruppe: Saksbehandlere og ledere som skal saksbehandle i Elements
  • Opptak av kurset gjøres tilgjengelig i etterkant
  • Du kan velge mellom to alternative tidspunkt for kurset, innholdet i kursene er likt

Alternativ 1:

  • Dato: Mandag 21. oktober
  • Tid: 13:00-15:00

Alternativ 2:

  • Dato: Onsdag 23. oktober
  • Tid: 09:00-11:00

Se opptak av møtet i Panopto

Spørretime etter opplæring i Elements

Saksbehandlere og ledere får mulighet til å stille og få besvart spørsmål etter å ha deltatt på digitale kurs i bruk av Elements, i en digital spørretime.

Spørretimer om bruk av Elements

Saksbehandlere og ledere får støtte til bruk av Elements i digitale spørretimer i oppstartsukene. Her vil du få status på innføringen, kjente problemer og løsninger, samt vil nye spørsmål og svar gjennomgås. Spørretimene er i hovedsak til for spørsmål saksbehandlere og ledere har om bruken av Elements når vi er i gang å bruke systemet, og viser vi også konkrete oppgaver i Elements ved forespørsel og tid.

I forkant av hver dag vil det publiseres lenke til et felles skjema hvor du kan se hvilke spørsmål som andre har stilt og stemme på dem, samt sende inn dine spørsmål. Dette vil du finne på meldingskanalen. Her finner du også alle andre oppdateringer fra innføringen. Alle spørsmål som kommer inn på forhånd og underveis i spørretimene vil besvares skriftlig i etterkant, og publiseres på siden Hjelp til bruk av Elements med undersider.

Spørretime - Felles oppstart

  • Dato: Tirsdag 29.10 til fredag 01.11, samt mandag 04.11 og onsdag 06.11
  • Tid: 09:00-10:00
  • Tema: Formidling av status generelt, løsninger siden i går, nye spørsmål og feil

Spørretime - Felles avslutning

  • Dato: Tirsdag 29.10 til fredag 01.11, samt mandag 04.11 og onsdag 06.11
  • Tid: 14:00-15:00
  • Tema: Status på problemer meldt inn tidligere på dagen og nye løsninger

Påmelding i Læringsportalen