Navigation

  • Skip to Content

i.ntnu.no

NTNU Home
  • News
  • My profile
  • For employees
  • For students
Advanced search and filtering

Other search options

Research
Literature search (Oria)
Research data
Publications (Cristin)
Education
Courses
Study programmes
Syllabus (Leganto)
Teaching rooms
Digital learning resources (LOR)
Lecture videos (Panopto)
Other
Find employees
Search ntnu.edu
Office 365
Map, building, room (MazeMap)
NTNU photos
Blackboard
Inspera
Microsoft 365
Webmail
Course schedules
Book rooms
Studentweb
Library
NTNU Hjelp
  • Exam
  • Campus map (MazeMap)
  • Studying abroad
  • Academic writing
  • Software
  • Student guidance
  • Career
  • Special needs accommodation
  • Speak up!
More services
Blackboard
Inspera
Library
Webmail
Microsoft 365
Book rooms
Self-service portal
Travel
NTNU Hjelp
  • Purchasing
  • Campus map (MazeMap)
  • Building services
  • Logo, templates and graphic profile
  • Teaching and learning support — for teachers
  • KASPER — tool for education quality
  • Register research in Cristin
  • Skills development and courses
  • Speak up!
More services

Breadcrumb

  • For employees
  • Teaching
  • Course planning
  • Planlegge og gjennomføre undervisning
  • Velge læringsaktiviteter
News My profile For students For employees Norsk Sign in

Velge læringsaktiviteter

×
  • Planlegge og gjennomføre undervisning
    • Velge læringsaktiviteter
    • Velge vurderingsformer
    • Lage læringsressurser
    • Bruke læringsarealer
    • Bruke læringsverktøy
MENU

Velge læringsaktiviteter

Velge læringsaktiviteter

God undervisning kjennetegnes av et godt samsvar mellom læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsform, såkalt samstemt undervisning. Dette betyr at du bør velge læringsaktiviteter og vurderingsform som støtter opp om læringsmålene på best mulig måte.

For å velge læringsaktiviteter kan du spørre deg:

  • Hvilke læringsaktiviteter kan være gode å bruke for at studentene skal tilegne seg læringsmålene i emnet på best mulig måte?
  • Hvordan kan læringsaktivitetene organiseres godt i løpet av et læringsløp for å sikre læring og progresjon?

Undervisningsdesign

Les mer om Emne- og undervisningsdesign (ny wiki). På NTNU bruker vi metodikken Salsa til å designe og videreutvikle undervisningen. 

Eksempler på læringsaktiviteter

Eksempler på læringsaktiviteter

  • læringsaktiviteter omfatter den personlige læringsarenaen, fysisk og/eller digitalt
  • Studentene jobber med individuelt arbeid, eksempelvis gjennom tilegnelse av teori (tekst, video, nanokurs), refleksjon (notat, blogg), repitisjon (quiz).
  • Kan styrke digital kompetanse
  • er enhver læringssituasjon der to eller flere personer kan lære sammen
  • Studentene jobber, diskuterer og reflekterer sammen eksempelvis gjennom gruppediskusjoner, gruppeoppgaver, samarbeidsskriving, medstudentvurdering, Teambasert læring (TBL).
  • Nyttig for å trene kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter
  • læringsaktiviteter karakteriseres ved å dele informasjon i en en-til-mange-situasjon
  • Studenter eller underviser presenterer materiale i plenum, eksempelvis via forelesning, podkast, video eller studentpresentasjoner
  • Ofte fint for å skape fellesskapsfølelse og øve formidlingsferdigheter
  • er læringssituasjoner for autentisk trening og praktisk utprøving av ferdigheter
  • Studentene får ferdighetstrening i det de har lært, for eksempel via labarbeid, simulering, rollespill, feltarbeid og hospitering.
  • Gir ofte nyttig innsikt og ruster studentene for arbeidslivet.
  • er en læringssituasjon der studenter kan bli kjent og ha mulighet til å etablere relasjoner med hverandre
  • Læring som foregår i uformelle arenaer, for eksempel i minglearealer, spisesteder, digitale møteplasser eller på treningstur.
  • OBS: som underviser kan du ikke pålegge studentene å møtes i digitale arenaer der NTNU ikke har databehandleravtale.

Hvordan skal du gjennomføre undervisningen?

Hvordan skal du gjennomføre undervisningen?

Valg av læringsaktiviteter henger også sammen med hvordan du skal gjennomføre undervisningen:

  • I hvor stor grad skal undervisningen være fysisk? Hvor mye digitalt?
  • Hvor mye du skal undervise for alle samtidig (synkront) og hvor mye det skal være opp til den enkelte student å velge tidspunkt (asynkront). 

Fysisk vs. digitalt

  • Læringsaktivteter kan gjennomføres både fysisk/stedsbasert og digitalt, ofte i en kombinasjon.
  • Det er lurt å reflektere over hvilke aktiviteter som egner seg analogt eller digitalt for eksempel med tanke på relasjonsbygging.
  • Digitale læringsaktivteter kan gi studentene nyttige digitale ferdigheter for fremtiden.

Asynkront (ikke i sanntid) vs. synkront (i sanntid)

  • Asynkrone læringsaktiviteter skjer ikke i sanntid, men er aktiviteter hvor studenten kan delta etter eget ønske. Dette kan eksempelvis være tilegnelse av teori eller samarbeid via en digital samtaletråd med medstudenter.
  • Synkrone aktiviteter skjer derimot i sanntid, altså direkte. Dette kan være videostrømming av forelesninger og webinarer i videokonferanseverktøy. 
NTNU

Security

  • Emergency
  • Emergency planning
  • Information Security
  • HME

Content

  • Topics A to Z
  • Wiki search
  • For students
  • For employees
  • Innsida help

Contact

  • NTNU Help
  • Speak up!
  • Contact NTNU

Norwegian University of Science and Technology

Use of cookies
Accessibility statement (in Norwegian)
Privacy policy
Editorial responsibility