Velge læringsaktiviteter og vurderingsformer
MENY
Velge læringsaktiviteter og vurderingsformer
Velge læringsaktiviteter og vurderingsformer
God undervisning kjennetegnes av et godt samsvar mellom læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsform, såkalt samstemt undervisning. Dette betyr at du bør velge læringsaktiviteter og vurderingsform som støtter opp om læringsmålene på best mulig måte.
Hvordan gjennomføre undervisningen
Fysisk vs. digitalt
- Læringsaktivteter kan gjennomføres både fysisk/stedsbasert og digitalt, ofte i en kombinasjon.
- Det er lurt å reflektere over hvilke aktiviteter som egner seg analogt eller digitalt for eksempel med tanke på relasjonsbygging.
- Digitale læringsaktivteter kan gi studentene nyttige digitale ferdigheter for fremtiden.
Asynkront (ikke i sanntid) vs. synkront (i sanntid)
- Asynkrone læringsaktiviteter skjer ikke i sanntid, men er aktiviteter hvor studenten kan delta etter eget ønske. Dette kan eksempelvis være tilegnelse av teori eller samarbeid via en digital samtaletråd med medstudenter.
- Synkrone aktiviteter skjer derimot i sanntid, altså direkte. Dette kan være videostrømming av forelesninger og webinarer i videokonferanseverktøy.