Læringsstøtte for undervisere
Læringsstøtte – for undervisere
Læringsstøtte for undervisere
Aktuelt
Koronatiltak for undervisere ved NTNU: Mange har behov for tilrettelegging av undervisningen.
Se temaside for nettbasert undervisning
Hva er læringsstøtte?
Læringsstøtte betyr å bidra til å
- velge hensiktsmessige former for vurdering og tilbakemelding
- velge læringsaktiviteter som fører studentene fram til læringsmålene
- lage gode læringsressurser
- støtte deg i valg og bruk av hensiktsmessig teknologi
Slik kan du få hjelp
Du kan få hjelp på flere måter:
- Du kan få henvisning til gode ressurser som du kan benytte på egen hånd
- Du kan få rådgiving og hjelp av NTNU sitt støtteapparat
I de andre fanene finner du mer informasjon og tilbud for deg som planlegger undervisning.
Undervisningsrammer
Hva former din undervising?
Som underviser må du ofte forholde deg til gitte rammer som bidrar til å forme både planleggingen og gjennomføringen av undervisningen din.
Her er et eksempel på slike rammer og noen spørsmål til refleksjon rundt disse.
- Inngripende, nasjonale tiltak:
- Koronapandemien (2019– ): En stor del av undervisningen ved NTNU skal foregå nettbasert og vi har samlet all informasjon om gjennomføring av dette og hvordan du kan sikre best mulig kvalitet og studenttilfredshet her:
- Nettbasert undervisning ved NTNU
- Øvrige ressurser:
- Kvalitet i nettundervisning – en veileder, Fleksibel utdanning Norge (2017)
- Kvalitet i nettundervisning – en veileder, Fleksibel utdanning Norge (2017)
- Koronapandemien (2019– ): En stor del av undervisningen ved NTNU skal foregå nettbasert og vi har samlet all informasjon om gjennomføring av dette og hvordan du kan sikre best mulig kvalitet og studenttilfredshet her:
- Fagets egenart
- Fagets egenart og læringsutbyttebeskrivelsene gitt av studieprogrammet det tilhører vil kunne legge føringer for deg som skal undervise. Det samme gjelder undervisningstradisjonene ved ditt institutt. Det kan likevel være mange ulike muligheter for designet og gjennomføringen av undervisningen.
- NTNU har flere forum hvor du kan få inspirasjon på tvers av fag:
- Nettforumet NTNU Lærende fellesskap
- Møteplassene Læringsfestivalen og Læringstreff
- Studentgruppen
- Hvilket år er studentene i forløpet? Det kan være svært ulike behov hos førsteårssstudenter versus sisteårsstudenter med tanke på oppfølgingsbehov og tilgang til underviser.
- Hvilket år er studentene i forløpet? Det kan være svært ulike behov hos førsteårssstudenter versus sisteårsstudenter med tanke på oppfølgingsbehov og tilgang til underviser.
- Læringsfasiliteter
- Hvor skal læringen foregå – i en eller flere campusbyer? Hvordan ivaretar du likeverdig undervisning?
- Hvilke fysiske læringsarealer har du tilgjengelig, og hvordan kan du best tilrettelegge for læring i disse til tross for ulikheter i utforming og tilgjengelig utstyr?
- Hvilken teknologi har du til rådighet? Når bør denne brukes og hvordan kan den brukes på en hensiktsmessig måte?
- Tid/ressurser
- Hvor mye tid er du innstilt på å bruke på å planlegge og gjennomføre undervisningen? Noen ganger kan en stor engangsinnsats forbedre og forenkle senere undervisningsløp.
- Har du tilgang til læringsassistenter? Læringsassistenter kan være en allsidig og nyttig ressurs å inkludere i designet av undervisning. Kanskje kan de delta i andre oppgaver enn du først hadde tenkt?
- Kan du samarbeide mer med dine kollegaer? Her kan det være både tid å spare og motivasjon å hente.
Endre undervisningsrammene dine?
Har du idéer eller problemstillinger knyttet til undervisningsrammene dine som du ønsker å diskutere?
Ta gjerne kontakt med Seksjon for læringsstøtte for å diskutere dette:
Det er også mulig å søke både rådgiving og midler til utvikling:
- Utviklingsprosjekter via NTNU Toppundervisning
- Programmer og tilskudd via Diku
- Lokale utlysninger ved ditt fakultet/institutt
Du kan også diskutere med dine kollegaer:
Undervisningsdesign
God undervisning kan blant annet kjennetegnes av et godt samsvar mellom læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsform, såkalt samstemt undervisning. Dette betyr at man bør velge læringsaktiviteter og vurderingsform som støtter opp om læringsmålene på best mulig måte.
Her er en oversikt over hvilke muligheter du har ved NTNU, og noen gode råd på veien når du skal designe undervisning.
Velge læringsaktiviteter
Hvilke læringsaktiviteter kan være gode å bruke i ditt emne for at studentene skal tilegne seg læringsmålene på best mulig måte? Og hvordan kan disse organiseres godt i løpet av et læringsløp for å sikre læring og progresjon?
Læringsaktiviteter kan gjennomføres:
- Fysisk/stedsbasert og digitalt
- Læringsaktivteter kan gjennomføres både fysisk/stedsbasert og digitalt, ofte i en kombinasjon. Det er lurt å reflektere over hvilke aktiviteter som egner seg analogt eller digitalt for eksempel med tanke på relasjonsbygging. Digitale læringsaktivteter kan gi studentene nyttige digitale ferdigheter for fremtiden.
- Læringsaktivteter kan gjennomføres både fysisk/stedsbasert og digitalt, ofte i en kombinasjon. Det er lurt å reflektere over hvilke aktiviteter som egner seg analogt eller digitalt for eksempel med tanke på relasjonsbygging. Digitale læringsaktivteter kan gi studentene nyttige digitale ferdigheter for fremtiden.
- Asynkront (ikke i sanntid) og synkront (i sanntid)
- Asynkrone læringsaktiviteter skjer ikke i sanntid, men er aktiviteter hvor studenten kan delta etter eget ønske. Dette kan eksempelvis være tilegnelse av teori eller samarbeid via en digital samtaletråd med medstudenter. Synkrone aktiviteter skjer derimot i sanntid, altså direkte. Dette kan være videostrømming av forelesninger og webinarer i videokonferanseverktøy.
Læringsaktivitetene kan videre varieres mellom følgende:
- Individuelt arbeid
- Studentene jobber med individuelt arbeid, eksempelvis gjennom tilegnelse av teori (tekst, video, nanokurs), refleksjon (notat, blogg), repitisjon (quiz).
- Kan styrke digital kompetanse.
- Samarbeid
- Studentene jobber, diskuterer og reflekterer sammen eksempelvis gjennom gruppediskusjoner, gruppeoppgaver, samarbeidsskriving, medstudentvurdering, Teambasert læring (TBL).
- Nyttig for å trene kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter .
- Plenum
- Studenter eller underviser presenterer materiale i plenum, eksempelvis via forelesning, podkast, video eller studentpresentasjoner.
- Ofte fint for å skape fellesskapsfølelse og øve formidlingsferdigheter.
- Ferdighetstrening
- Studentene får ferdighetstrening i det de har lært, for eksempel via labarbeid, simulering, rollespill, feltarbeid og hospitering.
- Gir ofte nyttig innsikt og ruster studentene for arbeidslivet.
- Fellesskap
- Læring som foregår i uformelle arenaer, for eksempel i minglearealer, spisesteder, digitale møteplasser eller på treningstur.
- OBS: som underviser kan du ikke pålegge studentene å møtes i digitale arenaer der NTNU ikke har databehandleravtale.
Andre spørsmål å tenke over kan være valg av læringsarenaer og bruk av læringsressurser, mer om dette i de neste to fanene.
Velge vurderingsformer
Hvilke vurderingsformer kan være nyttige for dine studenter? Vurderingsformene bør være i samsvar med læringsaktivitetene de har vært gjennom.
En god veileder når du skal komponere vurdering opp mot læringsmål er Blooms taksonomi, en hierarkisk klassifikasjon av de ulike kunnskapsnivåene i læringsprosessen:
Varierte vurderingsformer?
I Mld.st. 16 (2016–2017) er det lagt føringer for at studentene skal møte varierte vurderingsformer, og det er også anbefalt i NOKUTs Kvalitetsområder for studieprogram (.pdf), dette for å stimulere til dybdelæring og at studentene oppnår forventet læringsutbytte.
Administrering av eksamen
Særlig aktuelt i koronaperioden (våren 2022):
Hjelp og støtte
Har du idéer eller problemstillinger knyttet til undervisningsdesign?
Ta gjerne kontakt med Seksjon for læringsstøtte for å diskutere videre
Du kan også diskutere med dine kollegaer:
Læringsarenaer
Hvilke læringsarenaer du har tilgang til har betydning for hvilke læringsaktiviteter du kan gjennomføre. Ved NTNU får vi et stadig større utvalg av ulike læringsarenaer, både digitale og fysiske.
Her er en oversikt over læringsarenaer ved NTNU og hvordan du kan bruke dem godt i undervisningen din.
Digitale læringsarenaer
Dette er NTNUs anbefalte digitale læringsarenaer:
- Blackboard – NTNUs e-læringssystem
- Blackboard Collaborate Ultra
- Zoom videoundervisning
Tips til god digital undervisning og læringsmiljø:
- Anbefalt praksis for nettbaserte økter
- Hybrid undervisning i sanntid
- Interaksjon og samhandling i nettbaserte økter
- Hvordan skape godt læringsmiljø i digital undervisning?
Fysiske læringsarealer
Dette er en oversikt over NTNUs fysiske læringsarealer:
- Fysiske læringsareal ved NTNU (kommer)
Tips til godt læringsmiljø i fysiske læringsareal:
Læringsressurser og verktøy
Vil du lage gode læringsressurser?
Du kan få rådgivning og veiledning til å produsere læringsressurser på egen hånd, eller du kan få hjelp til å få produsert store deler sammen med Seksjon for læringsstøtte.
Direktelenker til ulike typer læringsressurser:
- Video i undervisning
- Podkast i undervisning
- Interaktive læringsressurser, H5P
- Universell utforming av digitale læringsressurser
Samleside: Produsere læringsressuser (kommer)
NTNU støtter en rekke gode verktøy og tjenester til produksjon og bruk av læringsressurser.
Direktelenker til digitale læringsverktøy:
- Blackboard
- Panopto undervisningsopptak
- Zoom videoundervisning
- Mentimeter studentresponssystem
- Padlet
- H5P interaktiv video
Samleside: Digitale læringsverktøy (kommer)
Erfaringsdeling
Det kan være nyttig og givende å diskutere undervisning med likesinnede.
- NTNU Læringsfestivalen er en årlig nasjonal møteplass for UH-sektoren, arrangert ved NTNU Trondheim i mai.
- Læringstreff er en møteserie for NTNU-ansatte om ulike tema innenfor læring og undervisning.
- NTNU Lærende fellesskap er et nettforum hvor ansatte ved NTNU kan diskutere en rekke temaer innenfor læring og undervisning.
Hjelp og kontakt
Har du spørsmål eller trenger hjelp? Kanskje har du et nytt verktøy du ønsker å teste?
Ta kontakt via NTNU Hjelp for læringsstøtte.